SPECIÁL: Jak jsem potkal osmsetdesítky
Upravený název knihy mého oblíbeného spisovatele Oty Pavla jsem si vypůjčil, abych vám přiblížil mé vzpomínky na legendu podobného formátu - motorové vozy řady 810. Ačkoli se za svého provozního života dočkaly mnoha posměšků i kritiky, jedná se o geniálně jednoduchý stroj, který zachránil provoz na mnoha lokálkách a formoval jednu epochu železničního provozu.
Já osobně jsem se s motoráčky řady 810 setkával již od útlého dětství, kdy mě vozily na trati z Berouna do Rakovníka, a s postupným útlumem jejich provozu jsem si je začal více a více zamilovávat. Když jsem pak nastoupil jako vlakvedoucí ke společnosti KŽC Doprava, na směny na osmsetdesítkách jsem se vždy velmi těšil. Nejen tato společnost je zároveň důkazem, že ani útlum provozu motoráčků u Českých drah není jejich konečnou a i po vyřazení se najde mnoho zájemců o jejich odkup i následný provoz. A nic na tom nemění ani fakt, že první prototypy vyjely ze továrny ve Studénce v roce 1973 a sériová výroba pak probíhala mezi lety 1975 a 1984.
Má skromná fotogalerie proto mapuje různé osudy symbolů českých lokálek. Jedná se však zejména o dílo formátu dokumentačního s velkou citovou hodnotou, v mých fotografiích prosím nehledejte profesionální práci. Mnoho snímků vzniklo náhodou v průběhu let a bez záměru publikování :)
ALBUM BUDE PRŮBĚŽNĚ AKTUALIZOVÁNO!
PROTOTYPY
![]() |
| Notně zašlý motorový vůz 810 039 jsem potkal ve Mšenu, kam jsem 7. července 2024 dorazil jako doprovod Kokořínského rychlíku - čelo "Bardotky" je ostatně patrné na levé straně fotografie. Libeňský motoráček byl v minulosti v provozu v Mostě, což dával hrdě najevo. Po roce 2000 se objevoval i na výkonech trutnovského depa a svůj provozní život u Českých drah zakončil právě na výkonech na Kolínsku, Mladoboleslavsku a Nymbursku - od července 2025 je totiž nabízen k prodeji jako nepotřebný. |
| Motorový vůz 810 050 přešel do Rakovníka roku 2013 z Krnova a já jsem jej vždy označoval za modelku, to pro pěkný stav červeno-krémového nátěru, díky čemuž mezi rakovnickými vozidly tehdy celkem vyčníval. Fotil jsem jej v Roztokách během výluky v covidovém období, konkrétně 22. dubna 2020, setkal jsem se s ním však ještě mnohokrát. Naposledy to bylo na fotojízdě Putování Podřipskými lokálkami, kdy byl řazen na nostalgické soupravě spolu s "bafíkem" a motorovým vozem 809 281, a kde ho v Radonicích nad Ohří postihla závada, pro níž musel být odstaven. Ačkoli běžely zprávy o jeho sešrotování, stále fyzicky existuje a v srpnu 2024 byl Českými drahami nabízen k prodeji jako nepotřebný. Dle Registru smluv byl v září 2025 prodán slovenské firmě DMG s.r.o. Zajímavé je, že se společnost zabývá údržbou pracovních železničních kolejových vozidel včetně "Mandelinek" MVTV 02, založených právě na motorových vozech 810. |
![]() | ||
| Motorový vůz 810 060 (M152.0060) byl zachráněn hrobníkovi z lopaty. Motoráček byl po mnohaleté službě v Poličce a obecně v Pardubickém a Královéhradeckém kraji převeden na doježdění do Děčína, kde byl roku 2022 vyhodnocen jako nepotřebný a odstaven. Odkoupila jej však společnost KŽC Doprava, která jej po opravě a pokřtění jménem "Šenovka" nasazuje zejména na Kamenický motoráček. Jako vlakvedoucí jsem se s ním svezl i mimo sklářskou lokálku, přidávám však snímek z 12. dubna 2025, kdy jsem s ním absolvoval svou první Šenovku této provozní sezóny. Zajímavostí budiž, že motorovým vozem s následujícím výrobním číslem byl stroj 810 061, zničený roku 1995 při hrozivé a naprosto zbytečné železniční tragédii u Krouny. MOTOROVÉ VOZY 2. SÉRIE MOTOROVÉ VOZY 3. SÉRIE
Fotografie motorového vozu 810 213 byla pořízena 7. května 2022, od té doby z lounského depa již vlastní silou nevyjel. Červeno-krémový stroj byl v devadesátých letech v provozu na Vysočině, později ve Veselí nad Lužnicí a na Ostravsku. Poslední léta jeho provozního života však byla spjata zejména s Moldavskou horskou dráhou. Já jsem tehdy lounské depo navštívil v rámci fotojízdy Putování Podřipskými lokálkami a motoráček mě zaujal původním fontem popisků. Společně s motorovým vozem 810 050, který se shodou okolností toho dne na této fotojízdě fatálně porouchal, byl dle Registru smluv prodán na Slovensko firmě DMG s.r.o. |
![]() |
| "Já si to musím vyfotit, protože nám to za pár let nikdo neuvěří..." Touhle větu jsem opakoval 29. října 2023 vždy, když jsme jeli s Pražským motoráčkem přes tehdy čerstvě zřízené "úvraťové" nádraží na bývalém smíchovském společném. Dvojitá úvrať pro vjezd na Pražský Semmering (!), spojená s křižováním s motoráčky, nasazenými na lince S65, dávala možnost pořizovat jejich fotografie - i ty ostatně mohou do pár let zmizet, stejně jako zmizí toto bleskurychle se měnící místo. Jedním ze zachycených motoráčků byl i vůz 810 224, který byl v provozu na jižní Moravě, v Pardubicích a naposledy jezdil pod vršovickým depem. Jako nepotřebný byl nabízen k prodeji a dle Registru smluv byl v létě roku 2025 prodán společnosti Správa ústecké dráhy. |
![]() |
| Letohradský a poté trutnovský motorový vůz 810 228 můžeme dnes potkávat na výkonech rakovnického depa, kam přešel v prosinci 2022, krátce byl v provozu také v depu v Lounech. Ještě v rámci služby v Trutnově mě dovezl 30. července 2022 do Svobody nad Úpou, nedlouho poté, co se na tuto trať trvale vrátily České dráhy. Vůz byl roku 2019 modernizován na RegioMouse. Když jsem se 21. října 2025 vydal do Čerčan fotit tamější motoráčky, ihned po mém příjezdu mě zaujala souprava vlaku Os 9222, která byla složena z Regionovy, činné osmsetdesítky a také z nečinného motorového vozu 810 229, řečeného "Helenka". Po příjezdu vlaku a odvěšení Regionovy dohodl vedoucí posunu přes vysílačku posun s pražským Centrálním dispečerským pracovištěm, motoráčky byly vytaženy činným strojem na benešovské zhlaví, odkud pak sunuly do depa. Před příchodem do Čerčan byl motoráček v provozu v PJ Lovosice, později byl nasazován na výkony v okolí Mladé Boleslavi. Roku 2009 byl jedním z těch strojů, které si vytáhly černého Petra, či spíše oranžového Paroubka, a následně vozily celoplošnou propagaci ČSSD. V minulosti sloužil motorový vůz 810 231 v depech Kralupy nad Vltavou, Louny a Rakovník, než byl roku 2016 odkoupen společností Kladenská dopravní a strojní (Event - zážitkový vlak). Stejně jako ostatní vozidla této společnosti získal motoráček originální barevný nátěr, který zde kombinuje křiklavé odstíny zelené a fialové. Je nasazován na zvláštní vlaky na objednávku, na jednom z nich jsem jej zachytil na Masarykově nádraží 19. července 2025 krátce předtím, než jsem vyrazil linkou S34 do Čakovic. Tam mě čekal nástup na odpolední směnu 1Bp právě na této městské lince. MOTOROVÉ VOZY 4. SÉRIE 16. listopadu 2020 proběhla přeprava tří červeno-krémových motorových vozů řady 810 z Loun, respektive z Rakovníka do Klatov, kde byly dále provozovány. Mně se soupravový vlak podařilo zachytit u nás v Roztokách. Do čela soupravy se postavil motorový vůz 810 304, který v rakovnickém depu prožil značnou část svého provozního života, než byl předán do Klatov na doježdění. Po svém odstavení byl nabízen k prodeji jako nepotřebný. V aktuálním seznamu nepotřebných železničních kolejových vozidel určených k prodeji se však nenachází, ovšem ani v Registru smluv není záznam o jeho prodeji - je tedy možné, že byl, či bude sešrotován. 12. června 2021 jsem se úplně poprvé svezl Pražským motoráčkem společnosti KŽC Doprava. Během křižování ve stanici Praha-Žvahov mě zaujal motorový vůz 810 306, a to zejména svým neobvyklým jménem "Kryštof Harant". Několik posledních let patřil ke koloritu pražských motoráčkových výkonů, jméno si však přinesl ze svého bývalého působiště na Plzeňsku - byl totiž turnusovým strojem na lokálce do Bezdružic, které nesl popravený šlechtic z Polžic a Bezdružic ve svém jméně. Sloužil také v rakovnickém depu. Pro "vyježděnost" byl v průběhu roku 2024 odstaven, nyní je jako nepotřebný nabízen k prodeji. 27. prosince 2022 jsem v rámci svého výletu projížděl i "Mšenku", okolo níž se ještě nacházely zbytky sněhové pokrývky. Svezl jsem se tehdy motorovým motorovým vozem 810 327, řečeným "Ivuška", který jsem zachytil v kouzelné dopravně D3 Skalsko. Motoráček se v minulosti vyskytoval ve východních Čechách i na výkonech PP Čerčany, nakonec však spadal pod depo v Libni a byl nasazován na Nymbursku a Mladoboleslavsku. Jeho provozní život ovlivnila 22. ledna 2024 srážka s dodávkou u Ronova nad Doubravou, od níž motoráček do provozu již nezasáhl. Dle Registru smluv byl v červnu 2025 prodán společnosti Eko Bi z České Třebové, a to za účelem vybudování zázemí sportovního areálu Peklák v České Třebové. Ranní slunce osvěcovalo 26. května 2023 stanici Zadní Třebaň, kam jsem se s kamarádem Honzou vydal, abychom projeli lokálku do Lochovic. Společnost nám dělal právě motorový vůz 810 341 z rakovnického depa, který je na lokálce turnusovým dodnes, přičemž v minulosti býval vozem trutnovským i chebským. Během služby v trutnovském depu byl mezi lety 2004 a 2007 pronajat společnosti Viamont spol. s r. o., která jej nasazovala na lokálku do Svobody nad Úpou. V čerčanském depu jsem spolu s dalšími osmsetdesítkami zachytil 21. října 2025 motorový vůz 810 349, řečený "Bíbána". Ten je vůbec posledním zástupcem čtvrté výrobní série motorových vozů 810 a v minulosti sloužil dlouhá léta v depu v Chomutově a také v Mostě. MOTOROVÉ VOZY 5. SÉRIE Výše vyobrazený konvoj motorových vozů, přepravovaných z Rakovníka a Loun do Klatov, byl tvořen i motorovým vozem 810 369. Ten většinu svého provozního života strávil právě v klatovském depu, objevil se však i v depu v Lounech, přičemž sloužil na horské trati na Moldavu. S konvojem se patrně vracel do svého domovského depa. Když byl roku 2023 v Klatovech vyřazen, odkoupila jej společnost Railway Capital. Červeno-krémový motorový vůz se tak na Moldavu občasně vrací, já se s ním však 6. července 2025 svezl na lince T6 DÚK z Kadaně do Kaštic přes Kadaňský Rohozec. Před vjezdem na hlavovou lokálku pod Doupovskými horami se musel strojvedoucí v dopravně D3 Vilémov u Kadaně ohlásit, a já tak mohl pořídit tento snímek. A konvoj červeno-krémových motoráčků z 16. listopadu 2020 ještě připomeneme, jelikož z Loun přes Rakovník do Klatov zamířil také motorový vůz 810 375. Delší dobu stál v plzeňském depu a v lednu 2024 byl nabízen k prodeji jako nepotřebný. Dle Registru smluv došlo v srpnu 2024 k prodeji neprovozního vozidla společnosti Správa ústecké dráhy. Co se týče provozního nasazení, sloužil v depech Meziměstí, Rakovník, Chomutov, v jižních Čechách i na Tachovsku. 2. dubna 2022 byl na Rakovnickém rychlíku společnosti KŽC Doprava mimořádně nasazen motorový vůz 810 381 (M152.0381), zachycení jeho příjezdu do Roztok u Křivoklátu jsem tak nemohl vynechat. Stroj strávil většinu svého provozního života na Slovensku v depech Nové Zámky, Leopoldov a Humenné, roku 2011 byl odkoupen společností KŽC Doprava. Stal se pilířem vozby na městské lince S34 a až do roku 2020 nosil korporátní nátěr ZSSK (Blonski). V provozní sezóně 2025 byl motoráček nasazován opět na linku S34, což si vyžádal výpadek nasazení "Mravenců" řady 813.2, hojně se objevoval také na Brdském a Posázavském motoráčku a mimořádně zavítal i na sever Čech. Je jasně rozpoznatelný díky modrým slovenským potahům lavic v interiéru, disponuje také informačními panely. Doupovským motoráčkem jsem jel v létě 2025 úplně poprvé, zato však dvakrát - podruhé se tak stalo 19. července 2025, kdy jsem měl štěstí na nasazení motorového vozu 810 391 (M152.0391). I společnost Railway Capital nakoupila některé motorové vozy řady 810 na Slovensku, což platí i pro tento výstavně provedený stroj, který sloužil v rušňových depech Lučenec či Fiľakovo. Zachytil jsem jej v zastávce Radonice u Kadaně během mé cesty z Poláků do Podbořan, během níž motoráček zajíždí na lokálku do Kadaňského Rohozce. 10. července 2023 jsem během cesty vlakem kolem ČR projížděl stanicí Opava východ. Vedle vzácně vídané "Bardtoky" ČD Cargo mě zaujal také odstavený motorový vůz 810 405 (M152.0405), který tehdy náležel společnosti Railway Capital a spolu s historickým vlečným vozem z elektrické dráhy z Vídně do Bratislavy vyrážel na lokálku do Svobodných Heřmanic. Turistická linka byla v provozu i v sezóně 2025, avšak již pod hlavičkou dopravce Gepard Express, který odkoupil i tento motoráček. Společnost Railway Capital jej odkoupila od ZSSK - na Slovensku byl v provozu v depech Humenné či Fiľakovo - a v prvních letech jej pronajímala společnosti GW Train Regio. Rakovnický motorový vůz 810 418 jsem zachytil 13. července 2025 ráno v Berouně, kam mě z Roztok dovezl. Dlouhá léta tento motoráček sloužil v Klatovech a Plzni, turnusově náležel k lokálce z Nýřan do Heřmanovy Hutě. Do Rakovníka byl převeden až v prosinci roku 2023. V provozu byl k vidění do léta 2025, 1. září byl převezen do Kolína jako neprovozní. Motorový vůz 810 435 náleží, stejně jako zbývající motoráčky společnosti AŽD Praha, soukromému dopravci již velmi dlouho. Před největším výrobcem zabezpečovacího zařízení v České republice šlo o revoluční Železnici Desná, která roku 1997 převzala provoz na povodní poškozených železničních tratích ze Šumperka do Koutů a z Petrova do Sobotína. Na Šumpersku byl provozován mezi lety 1998 a 2017, Železnicí Desná byl odkoupen roku 2003. Před příchodem na Moravu sloužil v Čerčanech. Já motoráček zachytil v neděli 1. června 2025 v Rakovníku, kde byl nasazen jako záložní na lince společnosti Die Länderbahn CZ do Kralovic u Rakovníka. Do Rakovníka jsem zamířil jako doprovod vedle stojícího Rakovnického rychlíku. Dlužno dodat, že motoráček nosí jméno "Eliška", tedy stejně jako jedna z průvodčích společnosti AŽD Praha, která se dokonce načas stala tváří společnosti. Během výletu po Pražském Semmeringu, který jsem podnikl 12. června 2021, jsem se ze stanice Praha-Zličín (v Řepích!) svezl do Hostivice tímto motorovým vozem 810 449. V minulosti býval turnusovým vozidlem na "staré Tišnovce", tedy na trati Žďár nad Sázavou - Tišnov, později přešel na výkony vršovického depa. Během rekonstrukce byly dosazeny sedačky MSV Opál s novým rozložením, nerespektujícím uspořádání oken motoráčku. Naposledy byl v provozu v září 2024 pod čerčanským depem, v říjnu 2025 je dlouhodobě odstaven a nabízen k prodeji. O adventní neděli 10. prosince 2023 jsem se vydal do Rakovníka, abych se odtud projel obnovenou linkou do Kralovic u Rakovníka, zavedenou s příchodem GVD 2023/2024. Během přestupu na zmrazky pokrytém rakovnickém nádraží jsem zachytil motorový vůz 810 459, který se zanedlouho rozjel na bečovskou lokálku. Motoráček strávil značnou část svého provozního života na severu Čech, zejména na Lounsku a Chomutovsku, pod rakovnické depo přešel roku 2007, v provozu je dodnes (v den psaní této části článku jej autor potkal v Berouně). Cestou z výše zmíněné exkurze do pivovaru v Litovli, která proběhla v pátek 30. května 2025, jsem během přestupu na odpoledním sluncem osvěceném nádraží v Července zachytil motorový vůz 810 468. Tak řečený "Melounek" otevírá grafickým provedením přezdívky otázku, zdali je jejich umisťování opravdu vždy vhodné... Co se týče provozní historie, je tento stroj spjat s oblastí Šumperska, v posledních letech se objevuje na lokálkách na Hané. Dlužno dodat, že náš přestup v Července se poněkud protáhl po zjištění, že se v blízkosti železniční stanice nachází hospoda :) MOTOROVÉ VOZY 6. SÉRIE 9. srpna 2025 jsem jako vlakvedoucí doprovázel zvláštní vlak společnosti KŽC Doprava, který si v rámci akce Motoráčkem do Zásmuk objednal můj kamarád Tomáš. Spolu s "Kredencí" M262.0209 jsem v malebné stanici Uhlířské Janovice zachytil i "Chvátalku", jak je přezdívaný motorový vůz 810 501. Provozně je tento stroj spjat zejména s čerčanským depem. |
| Motorovým vozem 810 570 to vlastně všechno začalo. Když jsem během covidového lockdownu začínal více poznávat železnici (jaký to nabralo spád...), byla mi pochopitelně nejblíže vozidla, provozovaná na trati 174 z Berouna do Rakovníka. Na té na jaře roku 2020 probíhala výluka v úseku Roztoky u Křivoklátu - Beroun, jejím vlivem i vlivem covidové pandemie tak byly místo Regionov nasazovány motorové vozy řady 810. Já začal vozidla během prostojů v Roztokách fotit a zdokumentoval jsem tak i stroje, které dnes již do provozu nezasahují. To však pro bývalé "Valašské hovno", které atypický hnědý nátěr vystřídalo za nátěr Najbrt 1.2, neplatí. Sloužila však také v Čerčanech a v Blatné, pod Rakovníkem jezdí od roku 2016 dosud, jen oproti 9. dubnu 2020 jde již o modernizovaný RegioMouse. |
| Motorový vůz 810 571 skončil jako vrak, rezavějící v děčínském depu a čekající na potenciálního kupce. Není divu, již 17. dubna 2020 vypadal poněkud unaveně. V Rakovníku byl nasazen pouze dočasně a vzhledem k instalaci prodejního automatu se objevil i na lince do Čisté a Kralovic u Rakovníka. V minulosti sloužil v depech Protivín a Blatná. |
![]() |
| Trutnovský motorový vůz 810 572 jsem na přelomu července a srpna 2022 potkával během svých výletů po podkrkonošských tratích, 31. července 2022 mě dovezl do Rokytnice nad Jizerou. Na konečnou lokálky z Martinic v Krkonoších zajíždí jeden jediný vlak, nadto jen o víkendech a svátcích. Motoráček sloužil dlouhá léta na jihu Čech, například v PJ Protivín, po odchodu z Trutnova jej můžeme potkat v okolí Opavy a Krnova. Motorový vůz 810 573 jsem 6. října 2025 využil ke stylové dopravě do školy, která se nachází jen pár kroků od železniční zastávky Praha-Jinonice (a také od stanice metra linky B, které využívá většina spolužáků). Jeho nasazení na lince S65 napovídá, že stroj, nesoucí nátěr Najbrt 1.2, náleží k rakovnickému depu. I tento motoráček však přišel odjinud v rámci velkého přesunu motorových vozů 810 v prosinci 2023 - dva roky sloužil v Klatovech, dlouhá léta byl však spojen s blatenskými lokálkami a oblastí okolo Českých Budějovic. 31. října 2025 jsem již během systematického focením motoráčků zachytil na smíchovském nádraží motorový vůz 810 575. Stroj se v prosinci 2023 přesunul do Rakovníka z Klatov a původně sloužil v okolí Blatné a Českých Budějovic. Již v nátěru Najbrt 2 byl specifický velkým logem ČD na čele, v interiéru se dodnes zachovala sedadla MSV Opál s potahy designu Najbrt 1.0. |
![]() |
| Motorový vůz 810 590 z rakovnického depa prošel v lednu 2022 modernizací na RegioMouse, při níž byl interiér vybaven mimo jiné zásuvkami na 230 V. Já se s ním svezl 28. srpna 2022 z Rakovníka až do Bečova nad Teplou. S jeho předchůdcem, "Hurvínkem", jsem jej zachytil v dopravně D3 Žlutice. Jeho provozní nasazení v minulosti čítalo službu na dnes zčásti nesjízdné Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova, později se objevoval na Kolínsku a do Rakovníka přešel roku 2021 z Mladé Boleslavi. V rakovnickém depu slouží dodnes. |
| Na mém legendárním výletu na Podřipsko, který jsem podnikl 4. července 2021, mě v jeho zásadní fázi doprovázel motorový vůz 810 594, jezdící tehdy pod lounským depem. Zásadní proto, že jsem se v něm poprvé projel po lokálce ze Zlonic do Straškova. Cesta ohroženou linkou S46 ve mně totiž zakořenila silný zájem o železnici v této oblasti, která vygradovala až v každoroční účast na Podřipské střele, zvláštním vlaku po opuštěných lokálkách Podřipska a severních Čech, který vypravuje můj kamarád Honza Šafránek. A modernizovaný RegioMouse? Dlouholetý rakovnický stroj později přešel z Loun do Klatov a dnes jezdí opět pod rakovnickým depem. Zajímavostí budiž, že v prosinci 2021 byl nasazen na posledních pravidelných vlacích na lokálce z Březnice do Rožmitálu pod Třemšínem. 1. října 2025 jsme s kolegy vyrazili na teambuilding do Jeseníků. Z popíjení piva v jesenickém spěšňáku mě před Hanušovicemi vytrhla zmínka o motoráčcích, nasazovaných na linku do Starého Města pod Sněžníkem. Po zastavení v uzlové stanici jsem tak mohl zachytit motorový vůz 810 597 ze šumperského depa, který byl však z výroby dodán do Kralup nad Vltavou, kde pak dlouhá léta sloužil. Z Chomutova přešel po roce 2000 do Liberce a krátce se objevil také v okolí Hradce Králové - v červeno-krémovém nátěru byl snadno zapamatovatelný díky řadovému číslu, umístěnému zčásti mimo krémový pruh a tudíž hůře čitelnému. Od roku 2019 je v provozu v Šumperku. MOTOROVÉ VOZY 7. SÉRIE |
| Když ještě rakovnické depo vystavovalo motorové vozy na linku S53 do Kralovic u Rakovníka, byly nasazovány "kasičkové" osmsetdesítky, upravené pro provoz bez vlakvedoucích. Motorové vozy 810 585 a 810 313 doplňoval červeno-krémový a poněkud vyžilý motorový vůz 810 620. Když jsem 21. července 2021 vyrazil do Kralovic, měl jsem štěstí právě na tento motoráček, který mě mimo jiné zaujal červeným linem na podlaze. V této podobě bývalý táborský a blatenský stroj dnes již nepotkáme, v roce 2022 byl totiž modernizován na RegioMouse, stále však jezdí pod rakovnickým depem. |
![]() |
| Během úžasné fotoakce, nazvané Motorákem do Zásmuk, jsme 9. srpna 2025 zastavili ve stanici Plaňany, abychom se zde vykřižovali s pravidelným vlakem. Na něm byl nasazen motorový vůz 810 632 z libeňského depa, který je však současným provozním nasazením spjat s oblastí Kolínska a Kutnohorska. Před rokem 2000 patřil pod depo v Kralupech nad Vltavou, v prosinci 2006 byl nasazen na poslední pravidelný vlak v traťovém úseku Bošice - Zásmuky - Bečváry. České dráhy sice vystřídal Podlipanský motoráček společnosti KŽC Doprava, o několik let později byla však i tato linka zrušena... |
![]() |
| Motorový vůz 810 633 jsem zachytil 14. října 2025 poté, co mě poprvé dovezl do Sedlčan. Nasazení na lince S98 odkazuje na příslušnost k depu v Čerčanech, kam přešel roku 2019 z táborského depa, kde sloužila dlouhá léta. Zajímavostí budiž nasazení motoráčku na posledních pravidelných vlacích do Trhového Štěpánova v prosinci 2021. V čerčanském depu jej pokřtili jménem "Alenka". |
| Posledním motoráčkem společnosti KŽC Doprava je motorový vůz 810 656 (M152.0656), jehož charakteristickým znakem je výstražný pluh žluté barvy a v interiéru koženkové lavice. 4. července 2021, kdy jsem stroj zachytil ve Straškově, nasazený na Podřipském motoráčku, však lavice nosily ještě světle modrou látku. Ta odkazovala na provozní působení stroje na Slovensku, odkud byl po vyřazení společností KŽC Doprava zachráněn. Na Slovensko byl předán po rozdělení ČSFR v roce 1993. Předtím byl v provozu v depech Liberec a Zdice, u našich východních sousedů pak v depech Zvolen, Prievidza a Humenné. U společnosti KŽC Doprava, která stroj odkoupila roku 2013, jezdil nejprve na městské lince S34 a v původním korporátním nátěru ZSSK (Blonski). Polomáčený nátěr nosí od roku 2020, v říjnu 2021 byl nasazen na posledních vlacích linky S24 (Čelákovice - Mochov). V provozní sezóně 2025 byl nasazován především na linky společnosti na severu Čech. |
![]() |
| Zajímavý osud potkal motorový vůz 810 669, který jsem zachytil 29. září 2021 v Roztokách během výše zmíněných výlukových obratů mezi Roztokami a Rakovníkem. Ani tento motoráček již tehdy nepatřil k těm v nejlepší kondici. Prakticky celý svůj provozní život před předáním do Rakovníka strávil stroj v depu v Táboře, kde byl před zrušenými volbami v roce 2009 polepen celoplošnou reklamou na ČSSD (pozůstatky tohoto polepu na motoráčku prokazatelně zůstávaly ještě v roce 2017). Po neslavné politické kampani si stroj až do roku 2016 pronajala společnost GW Train Regio, která jej nasazovala zejména na své výkony na Karlovarsku, objevil se však také v Trutnově. Roku 2025 byl nabízen k prodeji jako nepotřebný, čehož využila společnost MSV Elektronika ze Studénky, zabývající se vývojem řídicích systémů pro drážní vozidla, která motorový vůz za 220 000 Kč zakoupila. Zajímavostí budiž, že v kupní smlouvě je opakovaně uvedeno číslo motorového vozu 810 699, ačkoli bylo strojů této řady vyrobeno "pouze" 678. Od září 2025 je odstrojený motoráček vystaven před sídlem MSV Elektronika jako pomník, který na první pohled zaujme unikátním reklamním polepem. |
![]() |
| Když jsem 29. března 2024 fotil ve stanici Praha-Stodůlky náš motoráček 810 656, nasazený na Pražském motoráčku, vlivem křižování se mi před objektiv připletl i motorový vůz 810 676. Až při kompletování této sbírky jsem zjistil, že dnes libeňský, ale tehdy rakovnický motoráček je provozní osmsetdesítkou s nejvyšším číslem - strojů této řady se vyrobilo 678, motorový vůz 810 677 byl přeznačen na řadu 809 a nyní je odstaven, poslední vyrobený stroj čísla 810 678 zase na novou (Moravskoslezskou) řadu 811 a po srážce s kamionem v listopadu 2024 patrně již nebude opraven. K provozní historii motoráčku - byl v provozu ve zrušeném depu ve Zdicích a v Rakovníku, aby byl v devadesátých letech předán do Plzně, odkud se do Rakovníka vrátil v roce 2023. Od jara 2025 je ve stavu libeňského depa. |



.jpg)


















































Komentáře
Okomentovat