SPECIÁL: Jak jsem potkal osmsetdesítky

Upravený název knihy mého oblíbeného spisovatele Oty Pavla jsem si vypůjčil, abych vám přiblížil mé vzpomínky na legendu podobného formátu - motorové vozy řady 810. Ačkoli se za svého provozního života dočkaly mnoha posměšků i kritiky, jedná se o geniálně jednoduchý stroj, který zachránil provoz na mnoha lokálkách a formoval jednu epochu železničního provozu. 

    Já osobně jsem se s motoráčky řady 810 setkával již od útlého dětství, kdy mě vozily na trati z Berouna do Rakovníka, a s postupným útlumem jejich provozu jsem si je začal více a více zamilovávat. Když jsem pak nastoupil jako vlakvedoucí ke společnosti KŽC Doprava, na směny na osmsetdesítkách jsem se vždy velmi těšil. Nejen tato společnost je zároveň důkazem, že ani útlum provozu motoráčků u Českých drah není jejich konečnou a i po vyřazení se najde mnoho zájemců o jejich odkup i následný provoz. A nic na tom nemění ani fakt, že první prototypy vyjely ze továrny ve Studénce v roce 1973 a sériová výroba pak probíhala mezi lety 1975 a 1984.

    Má skromná fotogalerie proto mapuje různé osudy symbolů českých lokálek. Jedná se však zejména o dílo formátu dokumentačního s velkou citovou hodnotou, v mých fotografiích prosím nehledejte profesionální práci. Mnoho snímků vzniklo náhodou v průběhu let a bez záměru publikování :)  

ALBUM BUDE PRŮBĚŽNĚ AKTUALIZOVÁNO!

PROTOTYPY

A to je on - praotec všech osmsetdesítek! A já to, když jsem jej 9. června 2021 fotil, nevěděl. Ono ostatně není divu. Bývalý prototypový motorový vůz 810 001 se v provozu příliš neohřál. Po sérii testování, při níž byl přeznačen z řady M151.0 na řadu M152.0, byl sice zařazen do pravidelného provozu, ale roku 1978 byl rekonstruován nejprve na fotogrammetrický stroj FST-2, aby byl později přestavěn na obytný vůz MD1-1, doprovázející měřící drezínu MD1. Právě tato souprava operovala tu deštivou středu na trati z Berouna do Rakovníka.

Nejstarší existující osmsetdesítkou jako takovou tak zůstává motorový vůz 810 002 (M152.0002), druhý z prototypů motorového vozu, původně označeného ještě jako M151.0. Byl testován přímo v provozu, když sloužil ve strojové stanici Suchdol nad Odrou, respektive na okolních lokálkách. Později byl atypický stroj v provozu v Krnově a Valašském Meziříčí. Ačkoli v průběhu nosil unifikovaný i červeno-krémový nátěr, provedení reflektoru a umístění houkaček ve střešním panelu dobře prozrazovalo atypičnost stroje. V letech 2012 a 2013 prošel motoráček opravou v DPOV Veselí nad Moravou, při níž mu byl vrácen vzhled z poloviny 70. let, a to včetně původní podoby interiéru či odnímatelných pluhů. Po provedené opravě byl nasazován do provozu v okolí Valašského Meziříčí, než přešel roku 2015 do stavu muzea ČD v Lužné u Rakovníka, kde byl také 22. května 2021 zachycen.

MOTOROVÉ VOZY 1. SÉRIE

Nejstarší osmsetdesítkou, zasahující do běžného provozu, je čerčanský motorový vůz 810 007 s příznačnou přezdívkou "Bondovka". Právě v jeho domovském depu jsem jej pomocí maximálního přiblížení 21. října 2025 zachytil, stojíce na nástupišti čerčanského nádraží. V devadesátých letech nosil valmezský stroj z PJ Frýdek-Místek atypický nátěr, inspirovaný prototypovými "Krokodýly" řady M286.0. Po roce 2000 byl nasazován na výkony depa v České Třebové, například v okolí Letohradu, než roku 2008 přešel do stavu čerčanského depa. Dlužno dodat, že první čtyři sériové motoráčky byly z výroby dodány na Slovensko a dnes existuje pouze muzejní stroj 810 004 Podvihorlatského železničného spolku.

Když u společnosti Die Länderbahn dojdou provozní jednotky RegioSprinter, musí nastoupit osmsetdesítka. Na výkonech společnosti se jako záložní objevovaly stroje společnost KŽC Doprava, AŽD Praha či právě Fan Rail. Bývalý klatovský motorový vůz 810 009 jsem 16. února 2024 zachytil v Rakovníku, když byl nasazen na lince U12 do Mostu. Je však spojen zejména s nasazením na lince náhradní vlakové dopravy X560 - oprava silnice u Kněževsi a potřeba nahrazení autobusů vrátila roku 2024 vlaky na dávno opuštěnou trať z Krupé do Kolešovic. Před příchodem do klatovského depa byl stroj dlouhá léta v provozu v Moravskoslezském kraji, firmě z Trhového Štěpánova byl prodán roku 2023 ze stavu lounského depa.

Notně zašlý motorový vůz 810 039 jsem potkal ve Mšenu, kam jsem 7. července 2024 dorazil jako doprovod Kokořínského rychlíku - čelo "Bardotky" je ostatně patrné na levé straně fotografie. Libeňský motoráček byl v minulosti v provozu v Mostě, což dával hrdě najevo. Po roce 2000 se objevoval i na výkonech trutnovského depa a svůj provozní život u Českých drah zakončil právě na výkonech na Kolínsku, Mladoboleslavsku a Nymbursku - od července 2025 je totiž nabízen k prodeji jako nepotřebný.

Motorový vůz 810 050 přešel do Rakovníka roku 2013 z Krnova a já jsem jej vždy označoval za modelku, to pro pěkný stav červeno-krémového nátěru, díky čemuž mezi rakovnickými vozidly tehdy celkem vyčníval. Fotil jsem jej v Roztokách během výluky v covidovém období, konkrétně 22. dubna 2020, setkal jsem se s ním však ještě mnohokrát. Naposledy to bylo na fotojízdě Putování Podřipskými lokálkami, kdy byl řazen na nostalgické soupravě spolu s "bafíkem" a motorovým vozem 809 281, a kde ho v Radonicích nad Ohří postihla závada, pro níž musel být odstaven. Ačkoli běžely zprávy o jeho sešrotování, stále fyzicky existuje a v srpnu 2024 byl Českými drahami nabízen k prodeji jako nepotřebný. Dle Registru smluv byl v září 2025 prodán slovenské firmě DMG s.r.o. Zajímavé je, že se společnost zabývá údržbou pracovních železničních kolejových vozidel včetně "Mandelinek" MVTV 02, založených právě na motorových vozech 810.

Díky výkonům rakovnického depa zůstává v provozu stále ještě značné množství motorových vozů 810, a to nejen původních či dlouhodobě rakovnických strojů. V posledních letech jsou pod toto provozní pracoviště převáděny ty stroje, které se vlivem krajských politik stávají ve svých tradičních depech nepotřebnými. Toto platí i pro motorový vůz 810 056, který byl, jak znalci podle čísla poznají, dodán z výroby do depa v Poličce, kde sloužil téměř 30 let. Ani po převedení do České Třebové neopustil Pardubický kraj, jehož logo ještě nedávno nosil na boku. Do Rakovníka přešel v prosinci 2023. Dnes je tak nasazován například na linku S65, stejně jako 16. října 2025, kdy jsem jej zachytil před odjezdem z právě rekonstruovaného nádraží Praha-Smíchov.

Když jsem 7. října 2023 poprvé doprovázel Kokořínský rychlík, ve Lhotce u Mělníka jsme se křižovali s motorovým vozem 810 058, který jsem pohotově vyfotil. Byl nasazen na jednom ze sezónních vlaků na lince do Lomnice nad Popelkou, která má co do počtu výjimek velmi komplikovaný jízdní řád. Tehdy jsem ještě netušil, že na těchto výkonech vydrží motoráčky již jen přibližně rok a v GVD 2024/2025 je nahradí Regionovy. Dnes nymburský motoráček tehdy patřil pod depo v Praze-Libni, jako nový byl dodán v rámci série do depa v Poličce. Většinu svého provozního života strávil v Pardubickém kraji.

Na Velký pátek, který tehdy připadl na 7. dubna 2023, jsem se s kamarádem Danem vydal "Hurvínkem" PSHŽD z Pardubic do Borohrádku. Během prostoje v dopravně D3 Holice jsem vedle rekonstruované staniční budovy 16/H zachytil také motorový vůz 810 059, který se po celý svůj provozní život objevoval na tratích v Pardubickém kraji - zejména ve službách depa v Poličce. Proto také již několik let nosí kontroverzní nátěr tohoto kraje. Ironií však je, že spadá pod depo v rivalském Hradci Králové...

Motorový vůz 810 060 (M152.0060) byl zachráněn hrobníkovi z lopaty. Motoráček byl po mnohaleté službě v Poličce a obecně v Pardubickém a Královéhradeckém kraji převeden na doježdění do Děčína, kde byl roku 2022 vyhodnocen jako nepotřebný a odstaven. Odkoupila jej však společnost KŽC Doprava, která jej po opravě a pokřtění jménem "Šenovka" nasazuje zejména na Kamenický motoráček. Jako vlakvedoucí jsem se s ním svezl i mimo sklářskou lokálku, přidávám však snímek z 12. dubna 2025, kdy jsem s ním absolvoval svou první Šenovku této provozní sezóny. Zajímavostí budiž, že motorovým vozem s následujícím výrobním číslem byl stroj 810 061, zničený roku 1995 při hrozivé a naprosto zbytečné železniční tragédii u Krouny.

30. května 2025 jsem se již rozhodl fotit osmsetdesítky systematicky. Zachytil jsem tak například motorový vůz 810 071 ve stanici Červenka, odkud jsem se s kolegy vydal vlakem do Litovle na exkurzi do zdejšího pivovaru. V minulosti nosil tento motoráček atypický nátěr, inspirovaný prototypovými "Krokodýly" řady M286.0, společný pro stroje z PJ Frýdek-Místek. Dlužno dodat, že provozní pracoviště Olomouc je díky vystavování vozidel na výkony na hanáckých lokálkách další jistotou v nasazování motoráčků.

V rámci výlukových oběhů se na jaře covidového roku 2020 v Roztokách u Křivoklátu objevoval i motorový vůz 810 073, zapamatovatelný pro viditelně špatný stav vnějšku. Výrazné bylo zejména promáčknutí plechů v místě čísla motorového vozu. Snímek z 24. dubna 2020 by dnes již nebylo možné pořídit, původně budějcký a později dlouhou dobu rakovnický motoráček byl roku 2022 vyřazen a odvezen do České Třebové, kde byl sešrotován. 

MOTOROVÉ VOZY 2. SÉRIE

Motorový vůz 810 097 odjíždí 8. srpna 2024 z dopravny D3 Ronov nad Doubravou, odkud jsem se pěšky vydal do města na autobus. Vozidla na lokálku z Čáslavi místního nádraží do Třemošnice vystavuje nymburské depo, kam spadá i tento turnusový stroj, který značnou část provozního života strávil v Havlíčkově Brodě, ale také v Českých Budějovicích či na Děčínsku.

Některé snímky motoráčků v sobě zkrátka skrývají vyšší citovou hodnotu... Jeden z mých úplně nejoblíbenějších pochází z 2. prosince 2023, kdy silně chumelilo a my se s motorovým vozem 810 141 alias "Danielem" vydali projíždět podřipské lokálky. Akci Honzi Šafránka samozřejmě silné chumelení lehce zkomplikovalo, mohly však vzniknout také naprosto unikátní snímky, jako tento - Podřipská střela v zasněžené zastávce Loucká uprostřed ničeho na trati, kde pravidelná doprava již před několika lety zcela utichla... Dlužno dodat, že společnost AŽD Praha odkoupila své motoráčky řady 810 roku 2017 jako nepotřebné od společnosti Železnice Desná (Svazek obcí údolí Desné). U Českých drah byl v provozu na Šumpersku, a to do roku 2003. 

MOTOROVÉ VOZY 3. SÉRIE

Motorový vůz 810 165, řečený "Cvrček", dostal sice nápis RegioMouse, i přes to však šlo o notně omšelý červeno-krémový stroj. Proslavil se nasazením během posledních dní redukovaného víkendového provozu na středočeské lokálce z Křince do Městce Králové, který byl v prosinci 2022 definitivně ukončen. Oficiální rozlučku jsem nestihl, projel jsem se samostatně v podmračném odpoledni v sobotu 26. listopadu 2022. Na snímku z Městce Králové vypadá motoráček jako ideální kandidát na vyřazení, ovšem opak je pravdou. V dubnu 2024 byl prodán do Polska společnosti SKPL Cargo za cenu přesahující 1 milion Kč, jak vyplývá z Registru smluv. Stejný osud potkal i dalších sedm nepotřebných osmsetdesítek, které jsou nyní provozovány zejména na lokálce ve městě Pleszew. Dlužno dodat, že ačkoli do Polska odcházel ze stavu depa v Praze-Libni, dlouhá léta byl v provozu v depech Turnov a Děčín.

Motorový vůz 810 181 je jedním z těch, který po vyřazení z provozu u Českých drah získal druhou šanci díky spolku, provozujícímu turistické linky. Většinu provozního života strávil na Moravě v depech Břeclav a Valašské Meziříčí (například v PJ Otrokovice), dojížděl však v Děčíně, odkud se po odprodeji nestěhoval daleko. Byl totiž zakoupen Zubrnickou muzeální železnicí, která v něm získala provozní zálohu staršího "Hurvínka". Motoráček jsem zachytil 20. srpna 2023 v Bakově nad Jizerou, kam jsem dorazil jako doprovod Lužickohorského rychlíku. Pochybná návěst na vlaku vznikla vtipkováním tehdejšího kolegy Martina, který se ve voze vezl.

Ač to tak na první pohled nevypadá, na fotografii ze 3. května 2025 je skutečně zachycen motorový vůz 810 182. Ten byl po svém vyřazení z rakovnického depa přepraven společností Pavel Švestka, s.r.o. do Loun, kde byl vystaven jako pomník na zahradě zrekonstruovaných bytových domů, nacházejících se v sousedství nádraží. Nákup realizoval vlastník nemovitosti prostřednictvím své společnosti TRICOBANC s.r.o., jak vyplývá z Registru smluv. Dlouho z něj nebyla odstraněna plachta, v listopadu 2025 k odstranění došlo jen zčásti. V minulosti byl v provozu v depech Trutnov a Plzeň.

Fotografie motorového vozu 810 213 byla pořízena 7. května 2022, od té doby z lounského depa již vlastní silou nevyjel. Červeno-krémový stroj byl v devadesátých letech v provozu na Vysočině, později ve Veselí nad Lužnicí a na Ostravsku. Poslední léta jeho provozního života však byla spjata zejména s Moldavskou horskou dráhou. Já jsem tehdy lounské depo navštívil v rámci fotojízdy Putování Podřipskými lokálkami a motoráček mě zaujal původním fontem popisků. Společně s motorovým vozem 810 050, který se shodou okolností toho dne na této fotojízdě fatálně porouchal, byl dle Registru smluv prodán na Slovensko firmě DMG s.r.o.

Během pauzy ve Mšenu, kam jsem 7. října 2023 dorazil jako doprovod Kokořínského rychlíku, jsem vyhlédl z okna služebního oddílu a spatřil motorový vůz 810 220, který přijel z Mělníka. Značnou část provozního života strávil v českolipském depu, dnes patří pod nymburské depo a vedle "Mšenky" se vyskytuje například také na třemošnické lokálce.

"Já si to musím vyfotit, protože nám to za pár let nikdo neuvěří..." Touhle větu jsem opakoval 29. října 2023 vždy, když jsme jeli s Pražským motoráčkem přes tehdy čerstvě zřízené "úvraťové" nádraží na bývalém smíchovském společném. Dvojitá úvrať pro vjezd na Pražský Semmering (!), spojená s křižováním s motoráčky, nasazenými na lince S65, dávala možnost pořizovat jejich fotografie - i ty ostatně mohou do pár let zmizet, stejně jako zmizí toto bleskurychle se měnící místo. Jedním ze zachycených motoráčků byl i vůz 810 224, který byl v provozu na jižní Moravě, v Pardubicích a naposledy jezdil pod vršovickým depem. Jako nepotřebný byl nabízen k prodeji a dle Registru smluv byl v létě roku 2025 prodán společnosti Správa ústecké dráhy.

Letohradský a poté trutnovský motorový vůz 810 228 můžeme dnes potkávat na výkonech rakovnického depa, kam přešel v prosinci 2022, krátce byl v provozu také v depu v Lounech. Ještě v rámci služby v Trutnově mě dovezl 30. července 2022 do Svobody nad Úpou, nedlouho poté, co se na tuto trať trvale vrátily České dráhy. Vůz byl roku 2019 modernizován na RegioMouse.

Když jsem se 21. října 2025 vydal do Čerčan fotit tamější motoráčky, ihned po mém příjezdu mě zaujala souprava vlaku Os 9222, která byla složena z Regionovy, činné osmsetdesítky a také z nečinného motorového vozu 810 229, řečeného "Helenka". Po příjezdu vlaku a odvěšení Regionovy dohodl vedoucí posunu přes vysílačku posun s pražským Centrálním dispečerským pracovištěm, motoráčky byly vytaženy činným strojem na benešovské zhlaví, odkud pak sunuly do depa. Před příchodem do Čerčan byl motoráček v provozu v PJ Lovosice, později byl nasazován na výkony v okolí Mladé Boleslavi. Roku 2009 byl jedním z těch strojů, které si vytáhly černého Petra, či spíše oranžového Paroubka, a následně vozily celoplošnou propagaci ČSSD.

V minulosti sloužil motorový vůz 810 231 v depech Kralupy nad Vltavou, Louny a Rakovník, než byl roku 2016 odkoupen společností Kladenská dopravní a strojní (Event - zážitkový vlak). Stejně jako ostatní vozidla této společnosti získal motoráček originální barevný nátěr, který zde kombinuje křiklavé odstíny zelené a fialové. Je nasazován na zvláštní vlaky na objednávku, na jednom z nich jsem jej zachytil na Masarykově nádraží 19. července 2025 krátce předtím, než jsem vyrazil linkou S34 do Čakovic. Tam mě čekal nástup na odpolední směnu 1Bp právě na této městské lince. 

Tehdy vršovický, dnes však již lounský motorový vůz 810 236 patřil v posledních letech k motoráčkovým linkám v okolí Prahy, kde se odlišoval šedě natřeným pluhem na jednom z čel. V devadesátých letech, kdy byl turnusově nasazen na lokálce z Čáslavi do Třemošnice, zase nosil modro-žlutý nátěr "ODS". Já jej potkal mnohokrát, v prosinci 2022 se dokonce stal jedním z vozidel, nasazených na Podřipské střele. Pro tento článek jsem však vybral fotografii z 26. května 2023, kdy jsem se s motoráčkem svezl z Rudné u Prahy na někdejší smíchovské severní nástupiště.

MOTOROVÉ VOZY 4. SÉRIE

30. května 2025 jsem s kolegy vyrazil na exkurzi do pivovaru Litovel, a jak jinak než vlakem. Před samotnou návštěvou pivovaru nás čekal oběd v restauraci Záložna na náměstí, proto jsme z vlaku vystoupili již na zastávce Litovel město. Z Červenky nás sem dovezl motorový vůz 810 262, řečený "Kujón", který v minulosti vystřídal tratě v Krkonoších a Jeseníkách, aby pak přešel na rovinatou Hanou. Interiér motoráčku je specifický atypickými sedačkami, které podobně jako v Regionovách nerespektují uspořádání oken.

Osud bývalého motorového vozu 810 272, který jsem jen narychlo zachytil 18. dubna 2021 na nádraží v Berouně, se nápadně podobá vůbec prvnímu prototypu této řady. Veselský motoráček vozil cestující pouhých deset let, než byl roku 1987 přestavěn na fotogrammetrický stroj FS 3, čímž poslal do zálohy fotogrammetrický stroj FST-2, vzniklý ze zmíněného prototypu. Po několika úpravách použitých technologií je stroj dodnes v provozu pod jedním z oddělení Centra techniky a diagnostiky Správy železnic, jeho domovskou stanicí je Olomouc hl. n. Vyobrazené logo na čele dnes již nenosí, ostatně i v době pořízení fotografie již Správa železniční dopravní cesty neexistovala... 

Atraktivita čerčanského motorového vozu 810 289 se podstatně zvýšila během roku 2021, kdy si spolu s motorovým vozem 810 263 "oblékl" starý korporátní nátěr PID, tvořený barvami české trikolory. Stalo se tak nelogicky již v době, kdy byl představen současný korporátní nátěr, tzv. "pyžamo". Ten dodnes žádný motorový vůz 810 nenosí. "Verunku" jsem zachytil v Čerčanech, kam jsem 4. srpna 2024 dorazil jako doprovod Posázavského motoráčku. V minulosti stroj sloužil v depech Karlovy Vary, Cheb či Česká Třebová.

Motorový vůz 810 296 je prý "pěkný šrot". Vedle nátěru Najbrt 1.2 je specifický i "obočím", které kdosi nasprejoval nad světla. Jeho nasazení na Pražském Semmeringu 16. června 2025 odkazuje na jeho příslušnost pod rakovnické depo, kam v létě roku 2024 přešel po dlouhých letech služby na Pardubicku, odcházel však z depa v konkurenčním "Mechově" - Hradci Králové. 

29. června 2022 jsem se vydal z Pardubic do Prahy přes Vysočinu a jižní Čechy. Před brzkým ranním odjezdem z Pardubic neušel mé pozornosti motorový vůz 810 298, který se v Pardubicích často neviděl ani tenkrát, natož v době vydání článku. Motoráček v kontroverzním nátěru Pardubického kraje se po většinu svého provozního života objevoval právě na tratích na Pardubicku, dnes však spadá pod nymburské depo. Jako rekonstruované a dobře vybavené byly pardubické motoráčky převedeny do Nymburka pro jejich nepotřebnost v PP Hradec Králové, pod nějž paradoxně spadaly.


16. listopadu 2020 proběhla přeprava tří červeno-krémových motorových vozů řady 810 z Loun, respektive z Rakovníka do Klatov, kde byly dále provozovány. Mně se soupravový vlak podařilo zachytit u nás v Roztokách. Do čela soupravy se postavil motorový vůz 810 304, který v rakovnickém depu prožil značnou část svého provozního života, než byl předán do Klatov na doježdění. Po svém odstavení byl nabízen k prodeji jako nepotřebný. V aktuálním seznamu nepotřebných železničních kolejových vozidel určených k prodeji se však nenachází, ovšem ani v Registru smluv není záznam o jeho prodeji - je tedy možné, že byl, či bude sešrotován.

12. června 2021 jsem se úplně poprvé svezl Pražským motoráčkem společnosti KŽC Doprava. Během křižování ve stanici Praha-Žvahov mě zaujal motorový vůz 810 306, a to zejména svým neobvyklým jménem "Kryštof Harant". Několik posledních let patřil ke koloritu pražských motoráčkových výkonů, jméno si však přinesl ze svého bývalého působiště na Plzeňsku - byl totiž turnusovým strojem na lokálce do Bezdružic, které nesl popravený šlechtic z Polžic a Bezdružic ve svém jméně. Sloužil také v rakovnickém depu. Pro "vyježděnost" byl v průběhu roku 2024 odstaven, nyní je jako nepotřebný nabízen k prodeji.

Když ještě České dráhy zajížděly na lince S53 do Čisté a Kralovic, býval motorový vůz 810 313 na této trati turnusovým - šlo tak o stroj, vybavený prodejním automatem MOPAJ, umožňujícím provoz v režimu 0/0-S. Po ukončení provozu na této lince v prosinci 2021 se začal objevovat na ostatních výkonech rakovnického depa. Já jej zachytil 26. října 2023 v Berouně krátce po poledni, kde patrně vyčkával odjezdu do Zadní Třebaně a dále do Lochovic. V minulosti sloužil v DKV České Budějovice, roku 2024 byl odstaven z provozu. V současné době se nachází v depu v Kolíně, není určen k prodeji.

Trať 161 z Rakovníka do Bečova nad Teplou je označována jako nejdelší lokálka v ČR, což může odkazovat na její značnou délku vzhledem k faktu, že byla zbudována jako místní dráha, a také na zjednodušené řízení drážní dopravy. "Dé-trojka" je však v úseku mezi Jesenicí a Blatnem u Jesenice přerušena dvěma přilehlými stanicemi. Právě v Jesenici se 2. července 2022 setkaly při křižování dva motorové vozy 810, přičemž jedním z nich byl vůz 810 320, který následně pokračoval do Rakovníka. Dodnes provozní motorový vůz je s rakovnickým depem spjat po značnou část svého provozního života.

27. prosince 2022 jsem v rámci svého výletu projížděl i "Mšenku", okolo níž se ještě nacházely zbytky sněhové pokrývky. Svezl jsem se tehdy motorovým motorovým vozem 810 327, řečeným "Ivuška", který jsem zachytil v kouzelné dopravně D3 Skalsko. Motoráček se v minulosti vyskytoval ve východních Čechách i na výkonech PP Čerčany, nakonec však spadal pod depo v Libni a byl nasazován na Nymbursku a Mladoboleslavsku. Jeho provozní život ovlivnila 22. ledna 2024 srážka s dodávkou u Ronova nad Doubravou, od níž motoráček do provozu již nezasáhl. Dle Registru smluv byl v červnu 2025 prodán společnosti Eko Bi z České Třebové, a to za účelem vybudování zázemí sportovního areálu Peklák v České Třebové.

12. září 2022 to byly jen čtyři měsíce, co červeno-krémový rakovnický motorový vůz 810 333 prošel modernizací na RegioMouse. Na podzim roku 2022 končily všechny vlaky od Berouna v Roztokách u Křivoklátu, jelikož až do Rakovníka se trať 174 nacházela ve výluce. Nasazení motorových vozů 810 s "bafíky" tak bylo patrně součástí výlukových opatření. Ve stavu rakovnického depa je motoráček opět od roku 2021 do dnešních dnů, v minulosti sloužil v depu v České Lípě, na Chebsku, na Plzeňsku, v Praze, avšak také v rakovnickém depu.

Motorový vůz 810 337 jsem v Rakovníku 7. dubna 2021 fotil, abych měl referenční fotku RegioMousu do mého staršího článku o nátěrech motorových vozů Českých drah. Motoráček dostal tento nátěr v době, kdy jej všechny rakovnické osmsetdesítky ještě zdaleka nenosily, viz výše a níže. I tento stroj je dodnes ve stavu rakovnického depa, kam přešel roku 2004 z Chomutova.

Ranní slunce osvěcovalo 26. května 2023 stanici Zadní Třebaň, kam jsem se s kamarádem Honzou vydal, abychom projeli lokálku do Lochovic. Společnost nám dělal právě motorový vůz 810 341 z rakovnického depa, který je na lokálce turnusovým dodnes, přičemž v minulosti býval vozem trutnovským i chebským. Během služby v trutnovském depu byl mezi lety 2004 a 2007 pronajat společnosti Viamont spol. s r. o., která jej nasazovala na lokálku do Svobody nad Úpou.

V čerčanském depu jsem spolu s dalšími osmsetdesítkami zachytil 21. října 2025 motorový vůz 810 349, řečený "Bíbána". Ten je vůbec posledním zástupcem čtvrté výrobní série motorových vozů 810 a v minulosti sloužil dlouhá léta v depu v Chomutově a také v Mostě.

MOTOROVÉ VOZY 5. SÉRIE

Výše vyobrazený konvoj motorových vozů, přepravovaných z Rakovníka a Loun do Klatov, byl tvořen i motorovým vozem 810 369. Ten většinu svého provozního života strávil právě v klatovském depu, objevil se však i v depu v Lounech, přičemž sloužil na horské trati na Moldavu. S konvojem se patrně vracel do svého domovského depa. Když byl roku 2023 v Klatovech vyřazen, odkoupila jej společnost Railway Capital. Červeno-krémový motorový vůz se tak na Moldavu občasně vrací, já se s ním však 6. července 2025 svezl na lince T6 DÚK z Kadaně do Kaštic přes Kadaňský Rohozec. Před vjezdem na hlavovou lokálku pod Doupovskými horami se musel strojvedoucí v dopravně D3 Vilémov u Kadaně ohlásit, a já tak mohl pořídit tento snímek.

A konvoj červeno-krémových motoráčků z 16. listopadu 2020 ještě připomeneme, jelikož z Loun přes Rakovník do Klatov zamířil také motorový vůz 810 375. Delší dobu stál v plzeňském depu a v lednu 2024 byl nabízen k prodeji jako nepotřebný. Dle Registru smluv došlo v srpnu 2024 k prodeji neprovozního vozidla společnosti Správa ústecké dráhy. Co se týče provozního nasazení, sloužil v depech Meziměstí, Rakovník, Chomutov, v jižních Čechách i na Tachovsku.

2. dubna 2022 byl na Rakovnickém rychlíku společnosti KŽC Doprava mimořádně nasazen motorový vůz 810 381 (M152.0381), zachycení jeho příjezdu do Roztok u Křivoklátu jsem tak nemohl vynechat. Stroj strávil většinu svého provozního života na Slovensku v depech Nové Zámky, Leopoldov a Humenné, roku 2011 byl odkoupen společností KŽC Doprava. Stal se pilířem vozby na městské lince S34 a až do roku 2020 nosil korporátní nátěr ZSSK (Blonski). V provozní sezóně 2025 byl motoráček nasazován opět na linku S34, což si vyžádal výpadek nasazení "Mravenců" řady 813.2, hojně se objevoval také na Brdském a Posázavském motoráčku a mimořádně zavítal i na sever Čech. Je jasně rozpoznatelný díky modrým slovenským potahům lavic v interiéru, disponuje také informačními panely.

Doupovským motoráčkem jsem jel v létě 2025 úplně poprvé, zato však dvakrát - podruhé se tak stalo 19. července 2025, kdy jsem měl štěstí na nasazení motorového vozu 810 391 (M152.0391). I společnost Railway Capital nakoupila některé motorové vozy řady 810 na Slovensku, což platí i pro tento výstavně provedený stroj, který sloužil v rušňových depech Lučenec či Fiľakovo. Zachytil jsem jej v zastávce Radonice u Kadaně během mé cesty z Poláků do Podbořan, během níž motoráček zajíždí na lokálku do Kadaňského Rohozce.

10. července 2023 jsem během cesty vlakem kolem ČR projížděl stanicí Opava východ. Vedle vzácně vídané "Bardtoky" ČD Cargo mě zaujal také odstavený motorový vůz 810 405 (M152.0405), který tehdy náležel společnosti Railway Capital a spolu s historickým vlečným vozem z elektrické dráhy z Vídně do Bratislavy vyrážel na lokálku do Svobodných Heřmanic. Turistická linka byla v provozu i v sezóně 2025, avšak již pod hlavičkou dopravce Gepard Express, který odkoupil i tento motoráček. Společnost Railway Capital jej odkoupila od ZSSK - na Slovensku byl v provozu v depech Humenné či Fiľakovo - a v prvních letech jej pronajímala společnosti GW Train Regio.

Rakovnický motorový vůz 810 418 jsem zachytil 13. července 2025 ráno v Berouně, kam mě z Roztok dovezl. Dlouhá léta tento motoráček sloužil v Klatovech a Plzni, turnusově náležel k lokálce z Nýřan do Heřmanovy Hutě. Do Rakovníka byl převeden až v prosinci roku 2023. V provozu byl k vidění do léta 2025, 1. září byl převezen do Kolína jako neprovozní.

Motorový vůz 810 435 náleží, stejně jako zbývající motoráčky společnosti AŽD Praha, soukromému dopravci již velmi dlouho. Před největším výrobcem zabezpečovacího zařízení v České republice šlo o revoluční Železnici Desná, která roku 1997 převzala provoz na povodní poškozených železničních tratích ze Šumperka do Koutů a z Petrova do Sobotína. Na Šumpersku byl provozován mezi lety 1998 a 2017, Železnicí Desná byl odkoupen roku 2003. Před příchodem na Moravu sloužil v Čerčanech. Já motoráček zachytil v neděli 1. června 2025 v Rakovníku, kde byl nasazen jako záložní na lince společnosti Die Länderbahn CZ do Kralovic u Rakovníka. Do Rakovníka jsem zamířil jako doprovod vedle stojícího Rakovnického rychlíku. Dlužno dodat, že motoráček nosí jméno "Eliška", tedy stejně jako jedna z průvodčích společnosti AŽD Praha, která se dokonce načas stala tváří společnosti.

Začátek adventu se roku 2023 se nesl ve znamení silného sněžení, které započalo v pátek 1. prosince 2023. Cestou ze školy jsem na Smíchovském nádraží zachytil zasněžený motorový vůz 810 436, který byl nasazen na lince S65. Společné nádraží bylo již tehdy uzavřené, proto musel před zastavením u provizorního nástupiště vykonat dvojitou úvrať na pozůstatku kolejiště společného nádraží. Motoráček byl dlouho spjat s okolím Čerčan, dnes je však nasazován na linkách rakovnického depa, kam přešel z depa vršovického. Svou přezdívku "Kaprovka" sdílí s ulicí, vedoucí od Staroměstského náměstí k Filosofické fakultě.

Motorový vůz 810 448 byl pojmenován stejně, jako nejstarší syn prezidenta T. G. Masaryka - "Herbert". Dlouholetý meziměstský a trutnovský stroj nosí nátěr Najbrt 1.2, kombinovaný s bílou střechou, typickou pro pozdější varianty korporátního nátěru Českých drah. S motoráčkem jsem se svezl 1. srpna 2021 na lokálce z Vrchlabí do Kunčic nad Labem, při této příležitosti jsem jej také zachytil během příjezdu do stanice Vrchlabí. Protože trutnovské depo přestalo motorové vozy řady 810 provozovat, objevoval se na výkonech libeňského depa a na jaře roku 2025 přešel do stavu depa v Majlontě (Maloměřice), respektive na výkony v okolí Havlíčkova Brodu.

Během výletu po Pražském Semmeringu, který jsem podnikl 12. června 2021, jsem se ze stanice Praha-Zličín (v Řepích!) svezl do Hostivice tímto motorovým vozem 810 449. V minulosti býval turnusovým vozidlem na "staré Tišnovce", tedy na trati Žďár nad Sázavou - Tišnov, později přešel na výkony vršovického depa. Během rekonstrukce byly dosazeny sedačky MSV Opál s novým rozložením, nerespektujícím uspořádání oken motoráčku. Naposledy byl v provozu v září 2024 pod čerčanským depem, v říjnu 2025 je dlouhodobě odstaven a nabízen k prodeji.

Motorový vůz 810 458 jsem zachytil na rekonstruovaném smíchovském nádraží 29. července 2025. Do Rakovníka přešel tento motoráček z Hradce Králové, značná část jeho provozního života je však spjata s výkony na Pardubicku a v okolí České Třebové. V devadesátých letech nosil tehdy populární modro-žlutý nátěr "ODS".

O adventní neděli 10. prosince 2023 jsem se vydal do Rakovníka, abych se odtud projel obnovenou linkou do Kralovic u Rakovníka, zavedenou s příchodem GVD 2023/2024. Během přestupu na zmrazky pokrytém rakovnickém nádraží jsem zachytil motorový vůz 810 459, který se zanedlouho rozjel na bečovskou lokálku. Motoráček strávil značnou část svého provozního života na severu Čech, zejména na Lounsku a Chomutovsku, pod rakovnické depo přešel roku 2007, v provozu je dodnes (v den psaní této části článku jej autor potkal v Berouně).

Cestou z výše zmíněné exkurze do pivovaru v Litovli, která proběhla v pátek 30. května 2025, jsem během přestupu na odpoledním sluncem osvěceném nádraží v Července zachytil motorový vůz 810 468. Tak řečený "Melounek" otevírá grafickým provedením přezdívky otázku, zdali je jejich umisťování opravdu vždy vhodné... Co se týče provozní historie, je tento stroj spjat s oblastí Šumperska, v posledních letech se objevuje na lokálkách na Hané. Dlužno dodat, že náš přestup v Července se poněkud protáhl po zjištění, že se v blízkosti železniční stanice nachází hospoda :)

Třebaže motorový vůz 810 469 (M152.0469) strávil prakticky celý svůj provozní život na jižní Moravě v okolí Veselí nad Moravou, po odkoupení firmou Železniční strojírna v prosinci 2024 si užívá aktivního důchodu v Turnově. Byl pronajat spolku Kolej-klub, který původně červeno-krémový motoráček uvedl do stavu, inspirovaného libereckým motorovým vozem M152.0461. Jedním z jeho prvních výkonů byla doprava skautského oddílu z Mnichova Hradiště do Mšena, tato akce proběhla v sobotu 11. října 2025. Já se do Mšena i tentokrát vydal jako doprovod Kokořínského rychlíku, jehož souprava je odstavena v pozadí.

MOTOROVÉ VOZY 6. SÉRIE

Rakovnický motorový vůz 810 482 byl roku 1982 jako nový vystaven na veletrhu v Lipsku, 15. září 2021 však byl zachycen již jako jeden z červeno-krémových motoráčků v ne úplně perfektní kondici. Tak řečená "Alice" strávila v rakovnickém depu prakticky celý svůj provozní život, v osmdesátých letech dokonce na její příslušnost odkazovaly malby raků na pluzích. Objevoval se však také na výkonech na Chomutovsku, kam byl kolem roku 2015 zapůjčen. Roku 2023 byl motoráček převeden do České Třebové, dnes je jako nepotřebný nabízen k prodeji. Zajímavostí budiž, že byl z rakovnických motoráčků vybrán k polepení celoplošnou reklamou na ČSSD, vyznačující se převládající oranžovou barvou a motivem ve stylu "hippies". Vlivem zásahu Ústavního soudu se však předčasné volby v říjnu 2009 nakonec nekonaly.

Občas se mi na jedné fotografii podaří zachytit více motorových vozů řady 810, nyní proto věnujte pozornost "Danče" vpravo. Motorový vůz 810 487 jsem zachytil 14. října 2025 během křižování v dopravně D3 Štětkovice na trati z Olbramovic do Sedlčan. Dřívější nositel modro-žlutého nátěru "ODS" se po celý provozní život, s výjimkou nasazení v České Třebové na přelomu milénia, vyskytoval ve středních Čechách, zejména pak v okolí řeky Sázavy. Nasazení na "Sedlčance" ostatně napovídá současnou příslušnost k čerčanskému depu.

Setkání s motoráčky řady 810 bylo do roku 2024 příjemnou devízou dlouhého pobytu Kokořínského rychlíku v dopravně D3 Mšeno. 6. července 2024 jsem takto měl štěstí na oprýskaný motorový vůz 810 493, který nosí nátěr Najbrt 1.2, zkombinovaný s tmavě modrými pluhy z novější verze korporátního nátěru Českých drah. Motoráček přešel do Čech z Valašského Meziříčí, dlouhá léta byl v provozu pod trutnovským depem. Naposledy libeňský stroj, nasazený v Nymburce, je od července 2025 nabízen k prodeji jako nepotřebný.

9. srpna 2025 jsem jako vlakvedoucí doprovázel zvláštní vlak společnosti KŽC Doprava, který si v rámci akce Motoráčkem do Zásmuk objednal můj kamarád Tomáš. Spolu s "Kredencí" M262.0209 jsem v malebné stanici Uhlířské Janovice zachytil i "Chvátalku", jak je přezdívaný motorový vůz 810 501. Provozně je tento stroj spjat zejména s čerčanským depem. 

Provozní život motorového vozu 810 517 (M152.0517) započal na Slovensku, konkrétně v rušňovém depu Nové Zámky. Na jeho původ odkazuje specifická úprava, hranatý boční krycí plech (tzv. "sukně"), a také lavice, čalouněné červenou látkou. Sloužil ve Štúrovu a v Popradu, než byl roku 2013 odkoupen společností KŽC Doprava, kde byl opatřen polomáčeným nátěrem. Motoráček se proslavil rolí ve filmu Mimořádná událost a u KŽC je nasazován na městskou linku S34, či na Podřipský motoráček. Právě ten jsem 9. června 2024 doprovázel a na zastávce Vrbka pořídil tuto fotografii.

Na motorový vůz 810 535 (M152.0535) jsem za dobu svého působení u KŽC Doprava dlouho neměl štěstí. Až 25. května 2025 jsem doprovázel Kamenický motoráček, kam byl zajímavý vůz s oranžovým výstražným pruhem a černou "sukní" nasazen. Zafungovalo však "prokletí" a po prvním příjezdu do Kamenického Šenova se motoráček musel pro závadu odstranit. Dlužno dodat, že původně budějcký stroj, spojený se šumavskými lokálkami, byl po rozdělení ČSFR předán na Slovensko. Byl v provozu v rušňových depech Zvolen a Humenné, roku 2013 byl odkoupen a vrátil se do ČR. U KŽC Doprava je nasazován zejména na linky v Ústeckém kraji. Když jsem s ním v září roku 2025 absolvoval směnu na Kozí dráze (Podkrušnohorský motoráček), naštěstí jsme již dojeli bez problémů.

Motorový vůz 810 541 Českých drah byl nasazen na lince z Trutnova do Svobody nad Úpou, provozované společností GW Train Regio. Snímek z 31. července 2021 tak lehce předpověděl budoucnost - České dráhy se totiž na linku vrátily o rok a půl později. Notně omšelá "Kristýnka" již neexistuje, v lednu 2022 byla převezena na likvidaci do České Třebové, v květnu 2025 pak byla skutečně sešrotována. Provozní život tohoto stroje je spjat s oblastí východních Čech, zejména pak s Podorlickem a Krkonošemi.

Společnost GW Train Regio je známá experimenty s motorovými vozy 810. Po neúspěšném projektu jeho kompletní přestavby v devadesátých letech vznikly alespoň 4 rekonstruované motorové vozy 816, společnost však disponuje také osmsetdesítkami téměř bez úprav. Jde většinou o stroje s původem na Slovensku, což se týká i tohoto motoráčku z dep Trenčianská Teplá a Humenné. Motorový vůz 810 543, který byl u GWTR pouze vybaven informačními panely, přelakován a přečalouněn, jsem 10. srpna 2020 zachytil ve Svobodě nad Úpou, odkud jsem se s ním svezl do Trutnova. Dnes již na trati 045 vlaky společnosti GW Train Regio nejezdí.

Motorový vůz 810 545 dorazil 21. října 2025 do Čerčan ze Zruče nad Sázavou v čele soupravy, tvořené jedním polomáčeným "bafíkem". Tak řečená "Lucinka" prošla v období přelomu milénia trutnovským depem, původně však náležela k depu v Hodoníně a byla mimo jiné nasazována na výkony na dnes již opuštěných jihomoravských lokálkách.

Podřipská střela vyrazila na svůj okruh po lokálkách i 7. prosince 2024. Aby se každý rok program akce alespoň trochu obměnil, bylo pro tento ročník naplánováno zajetí do depa v Lounech. Točení motoráčku společnosti AŽD Praha na točně se však nepodařilo realizovat, jeho pozici tak zastal motorový vůz 810 549. Nazvat ho lounským bylo v době pořízení fotografie poněkud úsměvné, jelikož byl ve stavu depa přibližně pět dní. V posledních letech byl totiž provozován pod Plzní a Děčínem, většinu provozního života však strávil v PJ Meziměstí a na výkonech trutnovského depa. Krkonoše opustil na konci roku 2022. Má nést přezdívku "Sudetská střela".

Rozjezd vlaků dvou linek, směřujících různou trasou z Mikulášovic dolního nádraží do Rumburka (U28, T2), jsem zachytil 23. září 2023. Tehdy jsem doprovázel Lužickohorský rychlík, který ve stanici končí, a protože jsem mimořádně nešel na oběd, podařilo se mi náhodou zachytit i motorový vůz 810 551. Stejně jako předchozí zmíněný motoráček strávil i tento velkou část svého provozního života pod trutnovským depem a jeho výkony opustil v prosinci 2022, kdy byl převeden pod depo děčínské. V současné době je neprovozní po srážce s automobilem.

Při výše zmiňovaném křižování v Jesenici na trati z Rakovníka do Bečova nad Teplou jsem 2. července 2022 zachytil také motorový vůz 810 559, jehož atraktivitu zvyšoval posilový červeno-krémový "bafík". Dlouholetý rakovnický stroj dostal roku 2019 korporátní nátěr Najbrt 2 a jméno RegioMouse, po srážce se stromem v únoru 2025 však byl definitivně odstaven a označen jako nepotřebný. V současné době je proto nabízen k prodeji.

Ani večerní cesta rychlíkem Arrivy z Prahy do Rakovníka mi 12. října 2025 nezabránila zachytit další motoráček. Tříminutový prostoj na Kladně jsem využil k urychlenému vyskočení a vyfocení rakovnického motorového vozu 810 560, který za pár odjížděl z rekonstruovaného nádraží do taktéž téměř nově postavené stanice Kladno-Ostrovec. Do domovského depa se motoráčky v rámci této turnusové skupiny vrací jako "flamendrák" z Kladna do Rakovníka. Na výkonech na Rakovnicku se motoráček objevoval v dobách před a okolo roku 2000, následně se na dlouhou dobu přesunul do Klatov, aby se v prosinci 2023 v rámci velkého přesunu motorových vozů 810 do Rakovníka opět vrátil.

Motorovým vozem 810 570 to vlastně všechno začalo. Když jsem během covidového lockdownu začínal více poznávat železnici (jaký to nabralo spád...), byla mi pochopitelně nejblíže vozidla, provozovaná na trati 174 z Berouna do Rakovníka. Na té na jaře roku 2020 probíhala výluka v úseku Roztoky u Křivoklátu - Beroun, jejím vlivem i vlivem covidové pandemie tak byly místo Regionov nasazovány motorové vozy řady 810. Já začal vozidla během prostojů v Roztokách fotit a zdokumentoval jsem tak i stroje, které dnes již do provozu nezasahují. To však pro bývalé "Valašské hovno", které atypický hnědý nátěr vystřídalo za nátěr Najbrt 1.2, neplatí. Sloužila však také v Čerčanech a v Blatné, pod Rakovníkem jezdí od roku 2016 dosud, jen oproti 9. dubnu 2020 jde již o modernizovaný RegioMouse.

Motorový vůz 810 571 skončil jako vrak, rezavějící v děčínském depu a čekající na potenciálního kupce. Není divu, již 17. dubna 2020 vypadal poněkud unaveně. V Rakovníku byl nasazen pouze dočasně a vzhledem k instalaci prodejního automatu se objevil i na lince do Čisté a Kralovic u Rakovníka. V minulosti sloužil v depech Protivín a Blatná.

Trutnovský motorový vůz 810 572 jsem na přelomu července a srpna 2022 potkával během svých výletů po podkrkonošských tratích, 31. července 2022 mě dovezl do Rokytnice nad Jizerou. Na konečnou lokálky z Martinic v Krkonoších zajíždí jeden jediný vlak, nadto jen o víkendech a svátcích. Motoráček sloužil dlouhá léta na jihu Čech, například v PJ Protivín, po odchodu z Trutnova jej můžeme potkat v okolí Opavy a Krnova.

Motorový vůz 810 573 jsem 6. října 2025 využil ke stylové dopravě do školy, která se nachází jen pár kroků od železniční zastávky Praha-Jinonice (a také od stanice metra linky B, které využívá většina spolužáků). Jeho nasazení na lince S65 napovídá, že stroj, nesoucí nátěr Najbrt 1.2, náleží k rakovnickému depu. I tento motoráček však přišel odjinud v rámci velkého přesunu motorových vozů 810 v prosinci 2023 - dva roky sloužil v Klatovech, dlouhá léta byl však spojen s blatenskými lokálkami a oblastí okolo Českých Budějovic.

31. října 2025 jsem již během systematického focením motoráčků zachytil na smíchovském nádraží motorový vůz 810 575. Stroj se v prosinci 2023 přesunul do Rakovníka z Klatov a původně sloužil v okolí Blatné a Českých Budějovic. Již v nátěru Najbrt 2 byl specifický velkým logem ČD na čele, v interiéru se dodnes zachovala sedadla MSV Opál s potahy designu Najbrt 1.0.

GVD 2020/2021 byl posledním, kdy byla v provozu linka S53 z Rakovníka do Čisté a Kralovic u Rakovníka. Provoz motoráčků, jezdících v režimu 0/0-S, byl zcela zbytečně ukončen v prosinci 2021, aby byl opětovně v prosinci 2023 navrácen alespoň v podobě pravidelných víkendových vlaků společnosti Die Länderbahn CZ. Jedním z "kasičkových" motoráčků v rakovnickém depu byl motorový vůz 810 585, který nesl nátěr Najbrt 1.2 a v prosinci 2021 byl dokonce nasazen na poslední vypravené vlaky linky S53. Zájmu médií neušel ani v létě roku 2019, kdy na přejezdu v Příčině smetl dodávku, v níž zahynula žena. Motoráček při nehodě doslova vypadl z kolejí. Snímek pochází ze 6. června 2021, kdy rozvolnění proticovidových opatření konečně umožnilo podnikat výlety vlakem. Já se tak svezl vlakem, který končil v Čisté, jelikož do Kralovic u Rakovníka zajížděly pouze 4 páry vlaků (o víkendech jen 2). Dlouholetý rakovnický stroj byl v dubnu 2025 předán do děčínského depa.

Motorový vůz 810 590 z rakovnického depa prošel v lednu 2022 modernizací na RegioMouse, při níž byl interiér vybaven mimo jiné zásuvkami na 230 V. Já se s ním svezl 28. srpna 2022 z Rakovníka až do Bečova nad Teplou. S jeho předchůdcem, "Hurvínkem", jsem jej zachytil v dopravně D3 Žlutice. Jeho provozní nasazení v minulosti čítalo službu na dnes zčásti nesjízdné Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova, později se objevoval na Kolínsku a do Rakovníka přešel roku 2021 z Mladé Boleslavi. V rakovnickém depu slouží dodnes.

Na mém legendárním výletu na Podřipsko, který jsem podnikl 4. července 2021, mě v jeho zásadní fázi doprovázel motorový vůz 810 594, jezdící tehdy pod lounským depem. Zásadní proto, že jsem se v něm poprvé projel po lokálce ze Zlonic do Straškova. Cesta ohroženou linkou S46 ve mně totiž zakořenila silný zájem o železnici v této oblasti, která vygradovala až v každoroční účast na Podřipské střele, zvláštním vlaku po opuštěných lokálkách Podřipska a severních Čech, který vypravuje můj kamarád Honza Šafránek. A modernizovaný RegioMouse? Dlouholetý rakovnický stroj později přešel z Loun do Klatov a dnes jezdí opět pod rakovnickým depem. Zajímavostí budiž, že v prosinci 2021 byl nasazen na posledních pravidelných vlacích na lokálce z Březnice do Rožmitálu pod Třemšínem.

1. října 2025 jsme s kolegy vyrazili na teambuilding do Jeseníků. Z popíjení piva v jesenickém spěšňáku mě před Hanušovicemi vytrhla zmínka o motoráčcích, nasazovaných na linku do Starého Města pod Sněžníkem. Po zastavení v uzlové stanici jsem tak mohl zachytit motorový vůz 810 597 ze šumperského depa, který byl však z výroby dodán do Kralup nad Vltavou, kde pak dlouhá léta sloužil.  Z Chomutova přešel po roce 2000 do Liberce a krátce se objevil také v okolí Hradce Králové - v červeno-krémovém nátěru byl snadno zapamatovatelný díky řadovému číslu, umístěnému zčásti mimo krémový pruh a tudíž hůře čitelnému. Od roku 2019 je v provozu v Šumperku.

Za "nejpůvodnější osmsetdesítku" označuje svůj motorový vůz 810 604 (M152.0604) turnovský Kolej-klub. Stroj, odlišující se od většiny nostalgicky provedených motoráčků černě natřenými pluhy, byl z výroby dodán na Slovensko a provozován v depech Plešivec a Fiľakovo. Jako budoucí vozidlo pro muzejní provoz byl motoráček odkoupen roku 2014. Je nasazován na zvláštní vlaky turnovského spolku a objevoval se také jako záložní vozidlo na akci S lokálkou kolem Humprechtu. Právě na výkonu, vedeném běžně "Hurvínkem", jsem jej 9. července 2023 během mé cesty vlakem kolem ČR zachytil v dopravně D3 Mladějov v Čechách - povšimněte si prosím vlečného vozu BDlm. Vlaky, vedené po tratích se sporadickým či nulovým provozem v okolí slavného zámku, skončily vlivem řady nepříznivých faktorů v roce 2025.

MOTOROVÉ VOZY 7. SÉRIE

Společnost Zubačka provoz s.r.o. je dceřinou společností Železniční společnosti Tanvald o.p.s., kterou pro změnu založil spolek Zubačka, z. s., a zabývá se provozováním nostalgické železniční dopravy na této unikátní trati. K tomuto účelu byly mimo jiné zakoupeny tři motorové vozy řady 810, přičemž jeden z nich, motorový vůz 810 617 (M152.0617), jsem 27. prosince 2024 zachytil při přestupu v Tanvaldu. Od Českých drah, které jej dlouhá léta provozovaly pod depem v České Třebové, byl odkoupen teprve v květnu téhož roku. Motoráček z kořenovské výtopny byl opatřen polomáčeným nátěrem, doplněným o oranžový výstražný pruh, nátěr je tak patrně inspirován motorovým vozem 810 535 společnosti KŽC Doprava. Během výluky na zubačce v létě roku 2025 byl spolu s dalšími motoráčky nasazen na pendly mezi Kořenovem a Szklarskou Porębou.

Když ještě rakovnické depo vystavovalo motorové vozy na linku S53 do Kralovic u Rakovníka, byly nasazovány "kasičkové" osmsetdesítky, upravené pro provoz bez vlakvedoucích. Motorové vozy 810 585 a 810 313 doplňoval červeno-krémový a poněkud vyžilý motorový vůz 810 620. Když jsem 21. července 2021 vyrazil do Kralovic, měl jsem štěstí právě na tento motoráček, který mě mimo jiné zaujal červeným linem na podlaze. V této podobě bývalý táborský a blatenský stroj dnes již nepotkáme, v roce 2022 byl totiž modernizován na RegioMouse, stále však jezdí pod rakovnickým depem.

Čerčanský motorový vůz 810 621 získal přezdívku "Šmoulinka" před velmi dlouhou dobou, ještě když nosil modro-žlutý nátěr "ODS", který dnes nenosí žádný provozní stroj. Zatím poslední změnou nátěru prošel motoráček v roce 2014, kdy získal nátěr Najbrt 1.2. Já původně táborský stroj, který však sloužil také v Havlíčkově Brodě a v Jihlavě, zachytil 21. října 2025 po příjezdu vlaku Os 9222 do Čerčan. Po zasunutí nečinného motorového vozu 810 229 do depa vyčkával na jedné z kolejí poblíž pražského zhlaví na příjezd vlaku ze Zruče nad Sázavou, aby z něj převzal "bafík" a vyrazil opět na linku S80. 

Během úžasné fotoakce, nazvané Motorákem do Zásmuk, jsme 9. srpna 2025 zastavili ve stanici Plaňany, abychom se zde vykřižovali s pravidelným vlakem. Na něm byl nasazen motorový vůz 810 632 z libeňského depa, který je však současným provozním nasazením spjat s oblastí Kolínska a Kutnohorska. Před rokem 2000 patřil pod depo v Kralupech nad Vltavou, v prosinci 2006 byl nasazen na poslední pravidelný vlak v traťovém úseku Bošice - Zásmuky - Bečváry. České dráhy sice vystřídal Podlipanský motoráček společnosti KŽC Doprava, o několik let později byla však i tato linka zrušena...

Motorový vůz 810 633 jsem zachytil 14. října 2025 poté, co mě poprvé dovezl do Sedlčan. Nasazení na lince S98 odkazuje na příslušnost k depu v Čerčanech, kam přešel roku 2019 z táborského depa, kde sloužila dlouhá léta. Zajímavostí budiž nasazení motoráčku na posledních pravidelných vlacích do Trhového Štěpánova v prosinci 2021. V čerčanském depu jej pokřtili jménem "Alenka".

Na výlukový oběh mezi Roztokami a Rakovníkem byl 22. září 2021 nasazen motorový vůz 810 644. Tehdy šlo o jeden z chatrných červeno-krémových rakovnických strojů, v Rakovníku však byl provozován teprve od léta 2018. Z výroby byl motoráček dodán do depa v Táboře, kde trávil většinu provozního života. V Rakovníku však vydržel pouze do éry přelakovávání červeno-krémových strojů, na RegioMouse byl rekonstruován těsně před předáním do depa v Čerčanech v listopadu 2022.

Posledním motoráčkem společnosti KŽC Doprava je motorový vůz 810 656 (M152.0656), jehož charakteristickým znakem je výstražný pluh žluté barvy a v interiéru koženkové lavice. 4. července 2021, kdy jsem stroj zachytil ve Straškově, nasazený na Podřipském motoráčku, však lavice nosily ještě světle modrou látku. Ta odkazovala na provozní působení stroje na Slovensku, odkud byl po vyřazení společností KŽC Doprava zachráněn. Na Slovensko byl předán po rozdělení ČSFR v roce 1993. Předtím byl v provozu v depech Liberec a Zdice, u našich východních sousedů pak v depech Zvolen, Prievidza a Humenné. U společnosti KŽC Doprava, která stroj odkoupila roku 2013, jezdil nejprve na městské lince S34 a v původním korporátním nátěru ZSSK (Blonski). Polomáčený nátěr nosí od roku 2020, v říjnu 2021 byl nasazen na posledních vlacích linky S24 (Čelákovice - Mochov). V provozní sezóně 2025 byl nasazován především na linky společnosti na severu Čech.

Zajímavý osud potkal motorový vůz 810 669, který jsem zachytil 29. září 2021 v Roztokách během výše zmíněných výlukových obratů mezi Roztokami a Rakovníkem. Ani tento motoráček již tehdy nepatřil k těm v nejlepší kondici. Prakticky celý svůj provozní život před předáním do Rakovníka strávil stroj v depu v Táboře, kde byl před zrušenými volbami v roce 2009 polepen celoplošnou reklamou na ČSSD (pozůstatky tohoto polepu na motoráčku prokazatelně zůstávaly ještě v roce 2017). Po neslavné politické kampani si stroj až do roku 2016 pronajala společnost GW Train Regio, která jej nasazovala zejména na své výkony na Karlovarsku, objevil se však také v Trutnově. Roku 2025 byl nabízen k prodeji jako nepotřebný, čehož využila společnost MSV Elektronika ze Studénky, zabývající se vývojem řídicích systémů pro drážní vozidla, která motorový vůz za 220 000 Kč zakoupila. Zajímavostí budiž, že v kupní smlouvě je opakovaně uvedeno číslo motorového vozu 810 699, ačkoli bylo strojů této řady vyrobeno "pouze" 678. Od září 2025 je odstrojený motoráček vystaven před sídlem MSV Elektronika jako pomník, který na první pohled zaujme unikátním reklamním polepem.

Když jsem 29. března 2024 fotil ve stanici Praha-Stodůlky náš motoráček 810 656, nasazený na Pražském motoráčku, vlivem křižování se mi před objektiv připletl i motorový vůz 810 676. Až při kompletování této sbírky jsem zjistil, že dnes libeňský, ale tehdy rakovnický motoráček je provozní osmsetdesítkou s nejvyšším číslem - strojů této řady se vyrobilo 678, motorový vůz 810 677 byl přeznačen na řadu 809 a nyní je odstaven, poslední vyrobený stroj čísla 810 678 zase na novou (Moravskoslezskou) řadu 811 a po srážce s kamionem v listopadu 2024 patrně již nebude opraven. K provozní historii motoráčku - byl v provozu ve zrušeném depu ve Zdicích a v Rakovníku, aby byl v devadesátých letech předán do Plzně, odkud se do Rakovníka vrátil v roce 2023. Od jara 2025 je ve stavu libeňského depa.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

REPORTÁŽ: Kolem ČR (1)

REPORTÁŽ: Kolem ČR (2)