Rok se s rokem sešel a železničáři slaví, oproti "běžným smrtelníkům" předčasně, příchod "nového roku". GVD 2022 přináší vedle výměn dopravců a nasazení nových jednotek také zásadní omezení provozu na několika středočeských lokálkách. Již na konci října jsme se rozloučili se sezónní linkou S46, spojující Straškov se Zlonicemi, která již nebude obnovena a z trati 096 tak pravidelná doprava zcela zmizí. S prosincovou změnou GVD přišlo další loučení, které se dotklo i linky S53, začínající na rakovnickém nádraží.
K trvalému zastavení dopravy došlo se změnou GVD například na tratích
203 (Březnice - Rožmitál pod Třemšínem),
094 (Vraňany - Lužec nad Vltavou) nebo
222 (Vlašim - Trhový Štěpánov). Na několika dalších tratích je nyní zaveden "omezený sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ". Do této kategorie spadla i
trať 162, "détrojková" lokálka, spojující Rakovník s Kralovicemi u Rakovníka (dříve i s Mladoticemi). Pozoruhodnému příběhu trati jsem se již dříve
věnoval, přičemž jsem také upozorňoval, že se nejedná zrovna o vytíženou linku (ačkoli o žádný extrém typu
"straškovská" rozhodně nešlo). Můj první dojem z plánu na zavedení sezónního provozu byl, že sice jde o kompromis, ale je to lepší varianta, než úplné zrušení provozu. Čekal jsem, že dojde k zavedení něčeho podobného, jako dříve na zmíněné "straškovské". Do toho se začaly šířit zprávy, že
Rakovnický rychlík společnosti KŽC Doprava, spojující v letní sezóně pražské hlavní nádraží s Berounem a Rakovníkem, má zajíždět až do Kralovic. Představa "velkého" vlaku na "kralovické" byla sice lákavá, přestala mě však bavit v okamžiku vydání nového jízdního řádu pro trať 162. Je v něm totiž zanesen pouze
jediný spoj, a to právě Rakovnický rychlík. Dopoledne tam, odpoledne zpátky...
11. prosince 2021 jsem se tak neloučil pouze s pravidelným provozem jako takovým, ale i s nasazením stylových rakovnických "Orchestrionů", doplněním moderních prvků uzpůsobených pro provoz bez průvodčích. Na cestu posledním vlakem do Kralovic jsem opět vzal mou přítelkyni Miu. Z Roztok jsme vyrazili ve 14:35 vlakem Os 7715. Po příjezdu do Rakovníka jsem stihl vyfotit "zkrácený" spoj Os 17750, končící v Čisté, tím jsme však neodjeli. Prošli jsme se po Rakovníku, došli si na kávu a před pátou se vrátili na nádraží. Tam na nás již čekal můj kamarád Lukáš, kterého jsem také "vytáhl" na poslední jízdu po "kralovické". "Náš" spoj Os 17752 vyjel z rakovnického nádraží chvíli po páté, přičemž mířil do Kralovic. Lehce vyzdobený "Orchestrion" 810 585 byl plný tak, že někteří dokonce i stáli v nástupním prostoru. Cestu jsme trávili diskusí na téma železnice, celým vlakem se pak nesla slavnostní, pohodová nálada. Po příjezdu do Kralovic v 17:44 jsem se pokoušel vyfotit motoráček, odstavený na ztemnělém a zasněženém kralovickém nádraží. S Miou a Lukášem jsme následně přešli silnici a vypravili jsme se až ke stále funkčnímu krycímu návěstidlu ve směru od Mladotic. Ke "šturcu", tedy násilně vytvořenému konci trati jsme však vzhledem ke tmě nakonec nedošli. V 18:16 jsme vlakem Os 17753 odjeli zpět do Rakovníka. Ve vlaku kolovala na podepsání všemi cestujícími kniha Sto dvacet let z Rakovníka do Mladotic po kolejích, vydaná spolkem Místní dráha Rakovník - Mladotice. Ta je čtenářům tohoto blogu dobře známá a protože jsem ji s sebou "náhodou" měl, nechal jsem si ji podepsat jak od strojvedoucího posledního vlaku, tak od pana Iva Brůžka, člena spolku MDRM. Měl jsem možnost s ním krátce hovořit a velmi mě potěšila pochvala, kterou vyslovil mé "publikační" činnosti. Před Rakovníkem jsem si s ostatními cestujícími připil panákem kvalitního rumu na památku této krásné lokálky. Neodbornost krajských úředníků jí způsobila zásah, který je sice velký, ovšem nikoli fatální. A i to se počítá...
|
Můj oblíbený rakovnický "Orchestrion" 810 585 před odjezdem do Čisté. Povšimněte si decentní rozlučkové výzdoby. |
|
S provozem na trati se přišel rozloučit dokonce i čert... |
|
Výsledek snahy vyfotit motoráček, odstavený v Kralovicích. |
Kdyby ouředníčkové přemýšleli hlavou tak by nic nerušili.Z Rožmitálu je to kousek do Brd.Pro cyklisty a turisty ideální spoj z Březnice.
OdpovědětVymazat