TRAŤ 174: Návštěvy z posledních let

Rubriku o zajímavých návštěvách na mé domovské trati 174, zachycených povětšinou u nás v Roztokách u Křivoklátu jsem nechal v posledních letech poněkud ležet ladem. Za tu dobu se mi nashromáždila řada snímků zajímavých vozidel, které mezi Rakovníkem a Berounem projely. Přijměte proto pozvání na prohlídku mých "úlovků" z období mezi červencem 2021 a dubnem 2023. Oproti minulým článkům z této rubriky záměrně vynechávám provozní zajímavosti Rakovnického rychlíku, které souhrnně najdete zde.

Sobota 3. 7. 2021

    V den mých osmnáctých narozenin měla proběhnout jedna z nostalgických jízd historického vlaku Českých drah. Tahounem akce s názvem Parním vlakem k Berounce 2021 měla být, jak již název napovídá, legendární parní lokomotiva "Papoušek" čísla 477.043. Prasklina na žárnici kotle lokomotivy z roku 1955 se však na poslední chvíli postarala o změnu programu (když tak výjimečně neučinil zákaz parních lokomotiv kvůli suchu), do čela soupravy vozů Bai se tak nakonec postavila lokomotiva motorová. 


    A šlo samozřejmě o legendární luženský "Brejlovec" T478.3101, který v té době ještě nepříliš dlouho nosil nové červeno-žluté barevné schéma. Do Roztok vlak dorazil dvacet minut po poledni. Protože světelné podmínky nebyly úplně ideální, vyfotil jsem vracející se soupravu také během křižování s vlakem Os 7716 v Nižboře, kam jsem se s rodinou vydal na večeři. Na závěr je dobré zmínit, že poškození "Papouška" bylo natolik závažné, že od té doby s výjimkou přesunu do dílen již na trať nevyjel. 


Odpolední návrat historického vlaku Os 11999 jsem zachytil v Nižboře. 

Středa 6. 4. 2022

    Byť traťové stroje obvykle nefotím a ani se v nich příliš nevyznám, udělal jsem v den mezi psaním maturitních slohů výjimku. Na rakovnickém zhlaví roztocké stanice zastavil krátce po čtvrté hodině zajímavý pracovní vlak, v jehož čele stál stroj PA-300.4-08, vzniklý jako jediný exemplář rekonstrukcí stroje PA-300.3-08. Jak už označení napovídá, v MTH Praha bylo vyrobeno několik pojízdných agregátů, určených k pohonu pracovních strojů. Stroj firmy TSS byl postaven na rámu lokomotivy řady 742 a po rekonstrukci jej pohání motor Volvo. Mě však na nádraží přilákal spíše pohled na dva zařazené vozy Fals-x společnosti TSS Cargo. Výsypné vozy jsou v poslední době k vidění čím dál méně, zmizely například i z legendárních "vápenců", dopravujících z Lomů Mořina materiál k odsíření severočeských elektráren a občasně odkláněných po trati 174.


Čtvrtek 7. 4. 2022

    V den mé maturitní písemky z angličtiny jsem byl před šestou hodinou večerní přivolán k oknu z důvodu příjezdu nějakého zajímavého vlaku. Urychleně jsem vyběhl na nádraží, kde jsem zjistil, že se jedná o vlak společnosti Event-Zážitkový vlak (KDS). Zaujal mě zejména "Brejlovec" 750 096, ale také vůz WRmz Českých drah, řazený vedle dvou barevně nezaměnitelných vozů od KDS. Klasické vozy národního dopravce se sem tam v Roztokách ukáží, ale takto moderní se zde s největší pravděpodobností vyskytl poprvé. Na závěr je dobré zmínit, že vlak Sp 11874 mířil z Krupé do Nižbora.

Příjezd "Brejlovce" 750 096 mě potěšil i proto, že byl ze tří charakteristicky barevných "Brejlovců" z Kladna poslední, který jsem neměl ve své sbírce

Světovost v Roztokách...

Pátek 29. 4. 2022 (+pátek 3. 6. 2022)

    Toho dne jsem měl ve škole poslední zvonění. Poslední den střední školy před začátkem svatého týdne se na rakovnickém gymnáziu tradičně využívá k nějaké akci v tematických kostýmech, složené z vybírání příspěvků na maturitní ples v ulicích města a také loučení se všemi třídami ve škole. Vracel jsem se domů vlakem Os 7716, který tehdy odjížděl z Rakovníka ve 14:58. V pátek jej většinou následoval "Lenzing", tedy manipulační vlak, jehož hlavní zátěž tvořily prázdné vozy Uacs, směřující z Rakovníka zpět do chemičky v rakouském Lenzingu.


    29. dubna tomu nebylo jinak. Na rakovnickém nádraží stála před třetí hodinou netypicky krátká souprava nákladního vlaku, tvořená jen třemi "kotly" a dvěma klanicovými vozy. Já doufal, že ji pustí až po nás, abych si ji stihl v Roztokách vyfotit. Do čela vlaku se totiž postavil stroj čísla 742 405 alias "hokejka", jedna z posledních červeno-žlutých "Banglí" u ČD Cargo. Unifikovaný nátěr byl u "hokejky" navíc vylepšen rozdělením žlutého pruhu v oblasti dlouhé kapoty tak, že jeden míří šikmo nahoru a druhý dolů, čímž tvoří tvar hokejky. 

    Mé přání se vyplnilo a "Lenzing" opravdu musel pustit vlak Os 7716. Poté, co jsem dorazil domů, vzal jsem si fotoaparát a obratem se vydal zpět na nádraží. Byl krásný jarní den a nasazení barevně atraktivního stroje přilákalo i zaměstnance SŽ Zdeňka, který se cestou z práce také stavil do Roztok pro fotku. Sledovaná souprava dorazila do Roztok okolo půl čtvrté a po příjezdu vlaku Os 7745 se po čtvrthodinovém prostoji vydala do Berouna. V pátek 3. června se v čele "Lenzingu" ukázala "hokejka" podruhé.

"Hokejka" odstavená v Rakovníku.

Příjezd o poznání delšího vlaku v pátek 3. června.

Pátek 27. 5. 2022

    Při pátku, bylo to již více jak týden po mé maturitě, mě opět přilákal páteční "Lenzing". Do jeho čela se postavila "Rekobangle" 742 720 a byl sestaven z většího množství "kotlů", cisterny na palivo z rakovnického depa a několika vozů ložených dřevem. Ani jedno z výše jmenovaného však nebylo důvodem mého příchodu. Za lokomotivou totiž byla řazena další lokomotiva. A ne jen tak ledajaká. Stroj 704 011, který jsem měl možnost mnohokrát spatřit na záloze v Rakovníku, ale nikdy jsem jej neviděl na trati. "Malé lego" společnosti ČD Cargo si do dnešních dnů zachovalo lehce omšelý červeno-krémový nátěr.

Tradiční páteční manipulák s překvapením...

...v podobě "Malého lega" 704 011, sloužícího v Rakovníku jako záloha.

Neděle 29. 5. 2022

    Na poslední květnovou neděli jsem si naplánoval výlet do Kladna. Jel jsem totiž dělat rozhovor s mým kamarádem Rosťou, s nímž jsem se nedlouho předtím seznámil na Podřipské střele. Během přestupu v Rakovníku mě zaujala souprava protidrogového vlaku Revolution Train, odstavená na nepříliš udržované manipulační koleji přímo před budovou pošty. Souprava upravených stříbrných vozů typu Y vozí po republice expozici, ukazující velmi intenzivně následky užívání drog studentům. Ne že bych tuto soupravu nikdy neviděl, v jejím čele však stála "Bangle. Červená "Bangle" s krémovými pruhy na čelech. Navíc s logem ČD. 

Tento snímek nabral na historické hodnotě po zrušení pobočky České pošty na rakovnickém nádraží.

    Stroj čísla 742 383 byl na podzim roku 2021 strojem ostře sledovaným, a to nejen v železniční komunitě. Jezdil totiž po trati 137 z Chomutova do Vejprt v čele zvláštního vlaku, který natáčeli. A nešlo o jen tak ledajaké filmaře. Film Extraction 2 totiž vznikal pro Netflix a v jedné z hlavních rolí se ukázal Chris Hemsworth (Thor, James Hunt v Rivalech), který se natáčení na Kovářské i přímo účastnil. Jelikož se scéna měla odehrávat v Gruzii, dostala lokomotiva na horní část dlouhých kapot nápisy, psané specifickým gruzínským písmem.


    Stroj bohužel skončil, stejně jako většina "Banglí" ČD, neslavně. V průběhu roku 2023 došlo k vytěžení rámu atraktivní lokomotivy, na němž byla v CZ LOKO následně postavena lokomotiva EffiShunter 1000-M, u ČD označená jako řada 743.2. 

Neděle 3. 7. 2022
    
    Také v den mých devatenáctých narozenin jsem měl štěstí na zajímavou přepravu. Dopoledne v Roztokách krátce zastavil ucelený nákladní vlak společnosti PKP Cargo International (někdejší AWT), přepravující patrně vápenec. Pro špatné světelné podmínky se mi jej nepodařilo příliš dobře vyfotit. V odpoledních hodinách se však v opačném směru, tedy od Berouna, vracel. Během pobytu u odjezdového návěstidla S3 jsem si tak mohl konečně pořádně prohlédnout vizuálně atraktivní vlak, složený hlavně z mých oblíbených "cibulí" neboli vozů Uacs (Raj). 


    Role vlakové lokomotivy se cestou zpět ujal "Brejlovec" 753 732, jako přípřežní sloužil stroj čísla 753 733, který se ještě leskl po patrné obnově nátěru. Podle údajů z železničářského fóra K-Report jezdily vlaky PKP Cargo International mezi Kladnem-Dubí a Berounem a jejich provážení po trati 174 mělo mít souvislost s tehdy stále ještě čerstvým sesuvem skály u Karlštejna. Následné odklony totiž zablokovaly "hrbatou" (trať Praha- Rudná u Prahy - Beroun), kudy vlaky PKPCI běžně jezdily.

Středa 24. 8. 2022

    Populární Cyklohráček je projektem Českých drah, který má za cíl dostat do vlaků i ty nejmenší. V obskurní soupravě přestavěných "bafíků" a "Kasandře" (řídicí vůz Bfbdtanx792, dříve 912) si mohou hrát s hračkami, či hrát hry, myslí se však také na přepravu kol a občerstvení rodičů formou ČD Minibaru. Pokud se zrovna neporouchá, stojí v jeho čele "Veselá kráva" řady 714. Cyklohráček jezdí o víkendech a svátcích v období platnosti SELČ mezi Prahou a Slaným. Na začátku léta 2022 však ČD představily ve spolupráci s Pražskou integrovanou dopravou jízdní řád sedmi speciálních vlaků, které pojedou jako "Letní výlety s Cyklohráčkem" každou středu do jedné turisticky zajímavé destinace. 

Cirkus na kolečkách dorazil do Roztok. "Veselé krávy" se v minulosti běžně stavěly do čela osobních vlaků na naší trati.

    První z výletů se konal 13. července, kdy Cyklohráček zamířil na Dobříš. Výlet na Křivoklát, který proběhl 27. července, měl dokonce cílovou stanici Roztoky, vzhledem k promoci mé sestřenice jsem si odstavenou soupravu v Roztokách bohužel nemohl vyfotit. Spoléhal jsem se tak na 24. srpna, kdy měl Ckylohráček přes Roztoky alespoň projet cestou do Lužné. Příjezd vlaku Sp 11889 byl naplánován na 10:55, barevná souprava dorazila krátce po jedenácté. V čele stála turnusová lokomotiva 714 217, o jejímž účelu nikdo nepochyboval - byl na ní totiž aplikován speciální reklamní nátěr, spojující nátěry ostatních vozů Cyklohráčku. To spolu s rozesmátým obličejem na čele tvořilo ještě šílenější nátěr než ono slavné "barevné schéma Veselé krávy". Za páky nepříliš spolehlivé lokomotivy se posadil Pavel Hořínek, s nímž jsem se později seznámil během své práce u KŽC

Také "bafíky" již z osobních vlaků téměř vymizely, výjimečně se však potkat dají. 

Úterý 30. 8. 2022

    Atypický zvuk motoru mě v úterý dopoledne vylákal na nádraží, kde jsem spatřil luženského "Brejlovce" T478.3101, který v průběhu roku 2021 dostal nový červený nátěr, doplněný o žlutý výstražný pruh na čele. Tím dal sbohem původnímu zeleno-šedému nátěru, což část šotoušstva těžce nesla. Přes Roztoky projížděl se "zátěží", kterou tvořil jeden plošinový vůz Res, ložený dvoukolími. 


Sobota 17. 9. 2022 a pondělí 19. 9. 2022

    Od začátku září 2022 probíhala v úseku trati 174 mezi Roztoky u Křivoklátu a Rakovníkem rozsáhlá výluka, spojená s její opravou a optimalizací. Trvala až do začátku listopadu. Výluky jsou vždy spojeny s nasazením atraktivních vozidel do čela pracovních vlaků a ani tato nebyla výjimkou. V sobotu 17. září mě chvíli po poledni zaujal příjezd nákladního vlaku, složeného z plošinových vozů Xagbs, ložených pražci. Fialově natřené vozy sloužily před nasazením u Hrochostroje v Norsku, v čele vlaku se však objevila lokomotiva jiné společnosti - "Bardotka" 751 113 společnosti KDS-Kladenská dopravní a strojní. 



    Lokomotivu v atraktivním zeleno-stříbrném nátěru jsem sice již v Roztokách fotil, to se však nedá říci o lokomotivě, která zanedlouho do Roztok přijela po vyloučeném úseku. Šlo o "Bangli" 740 419, která byla po svém příjezdu svěšena s "Bardotkou", s níž ji spojuje také majitel. I této lokomotivě se dostalo atraktivního nátěru, tvořeného zelenými, černými a žlutými fleky tvořícími maskování. Tatáž "Bangle" přes Roztoky projela i v pondělí 19. září odpoledne, přičemž stála opět v čele soupravy vozů Xabgs.


Během výluky stál na okraji vlečky do bývalého areálu dřevozpracujícího podniku také tento MUV 69, působící v kombinaci se vzrostlou trávou poněkud zapomenutě...

Středa 1. 3. 2023

    Poprvé jsem v roce 2023 fotil zajímavou návštěvu až první březnový den, kdy do Roztok odpoledne dorazila vskutku neobvyklá přeprava. "Rekobangle" 742 746 stála v čele soupravy dvou notně posprejovaných vozů Bcee663. Nejzajímavější budiž, že tyto lehátkové vozy jsou ve vlastnictví ČD Cargo, nosí dokonce korporátní nátěr nákladního dopravce, a jsou nasazovány zejména během vojenských transportů. 



Neděle 16. 4. 2023

    Loňské jaro se u mě neslo ve znamení chatrného zdraví. Na začátku března mě skolil covid, v půlce dubna další viróza. Protože mi opravdu nebylo dobře, poslal jsem v neděli 16. dubna na nádraží bratra. V dopoledních hodinách totiž dorazila další z obskurních souprav. Do jejího čela se postavila lokomotiva 794 006, která byť vypadá jako rekonstrukce lokomotivy řady 704, je novostavbou z CZ LOKO, přičemž do provozu byla uvedena roku 2017. Patrně do Lužné pak tato primárně posunovací lokomotiva Českých drah převážela historický vůz Ci 4-6007 a taktéž historickou cisternu Buštěhradské dráhy, sloužící v kralupské rafinerii. 


    Děkuji vám za vaši pozornost a zájem o provoz na mé domovské trati. Doufám, že i u souhrnu zajímavých návštěv mi odpustíte menší větší zpoždění, stejně jako v případě mé poslední reportáže. Ostatně, co by to bylo za dráhu bez zpoždění :) 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Vzali mě! (1)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Jsem průvodčí! (2)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Pracovně do své domoviny (6)