AKUTÁLNĚ: Železniční prosinec 2023 na Rakovnicku

V tomto článku bych rád přiblížil hlavně část z dění během "silvestrovského" víkendu, který letos připadl na 9. a 10. prosince 2023. Tak železničáři nazývají víkend, během něhož vstupuje v platnost nový GVD. Letos se za mě toto důležité datum neneslo ve znamení smutku, nýbrž nadšení ze změn. O těch jsem se podrobněji rozepsal také zde. Provoz na trati 174 však obohatily taktéž zajímavé přepravy a zvláštní vlaky, které jsem nemohl nechat bez povšimnutí. 

SOBOTA 9. PROSINCE 2023

    Poklidné sobotní ráno "narušil" příjezd obskurní soupravy. Před tři čtvrtě na jedenáct, právě když jsem si vychutnával dopolední kávu, totiž v Roztokách zastavila souprava zvláštního vlaku Sp 10701 Českých drah, který směřoval z Plzně na Křivoklát, přičemž po cestě zastavoval pouze v Rokycanech. V Roztokách tak bylo učiněno výhradně z dopravních důvodů.

Souprava vlaku Sp 10701 těsně před odjezdem na Křivoklát, kde zvláštní vlak ukončil svou jízdu.

    Zaujala mě lokomotiva v čele soupravy, bleskový "Brejlovec" 754 057 totiž patří k mým nejoblíbenějším zástupcům této řady. Ani samotná sedmivozová souprava však nebyla bez zajímavosti. Klasické vozy ČD na trati 174 příliš často nepotkávám, a je jedno, jde-li o vozy Bdt, Bdtee či B. Zmíněné vozy doplnil asi nejatraktivnější řazený vůz, stařičký Bam vybavený bistrooddílem. Právě z něj mi mával kamarád Petr, který se vlakem na Křivoklát vydal.

Vůz Bam nosí reklamu na Chodovar, pivovar z Chodové Plané.

    Ale Křivoklát je přeci zastávka, to budou pokračovat se soupravou až do Rakovníka, kde ji odstaví? Určitě, v Roztokách je přeci manipulační "dvojka" příliš krátká. Nebo že by sunuli zpátky? Z mého přemýšlení mě zanedlouho vytrhl opět zvuk motoru "Brejlovce". Souprava z Křivoklátu skutečně sunula zpět do Roztok, kde po objetí vyčkávala odjezdu na třetí koleji. V mezičase totiž nebylo v plánu žádné křižování. Po návratu vlakové čety byla po půl třetí provedena úspěšná zkouška brzdy a po odjezdu vlaku Os 7715 a odhlášce z Lašovic mohl sunutý soupravový vlak vyrazit opět pro cestující na Křivoklát. Odtud měl jako Sp 10704 pokračovat přesně v 15:00 zpět do Plzně, avšak byl o necelých deset minut opožděn.


Soupravový vlak těsně před odjezdem na Křivoklát.

U sunutého vlaku jsou samozřejmostí červená koncová světla na lokomotivě.

    Závěrem je potřeba říci, co to celé bylo. Šlo o jeden z pozůstatků někdejšího Křivoklátského expresu, který jsem v čele s parní lokomotivou vídával projíždět přes Roztoky ještě před několika roky. Tehdy se již jednalo o vratné soupravy s parní lokomotivou na jedné straně a motorovou na druhé. Letos se o dopravu turistů na křivoklátské adventní trhy během druhého adventního víkendu postarala plzeňská parta, která dříve ve spolupráci s pražskou společně vypravovala zmíněný expres. 

NEDĚLE 10. PROSINCE 2023

    Letošní železniční Nový rok byl oproti jiným ve znamení nadšení. Poté, co jsem se 11. prosince před dvěma roky loučil s pravidelným provozem na trati 162 (Rakovník - Kralovice u Rakovníka), jsem 10. prosince 2023 pro změnu vítal jeho obnovení, byť pouze víkendové. Návrat vlaků na lokálku sice vedl k ukončení zajíždění našich Rakovnických rychlíků do Kralovic, žel nemůžeme mít všechno. O této problematice najdete více zde

    Hned v neděli dopoledne jsem vyrazil do Rakovníka, abych se projel již druhým vypraveným vlakem. Bylo příjemné vidět na odjezdové tabuli na rakovnickém nádraží znovu informaci o vlaku do Kralovic, stejně jako zájem médií. Ve vlaku Os 16852 s odjezdem z Rakovníka v 10:49 totiž natáčela Česká televize, respektive plzeňská krajská redakce. I mě si vybrali jako objekt rozhovoru, moderátorka byla nadšena z mého nadšení, nakonec jsem však byl z reportáže o projektu Čtyřmezí sprostě vystřižen! Novináři deníku Zdopravy.cz se nedostavili, proto jsem jim svůj postřeh zaslal do online reportáže o náběhu nového GVD. Jelikož v jejím úvodu žádali čtenáře o kooperaci, alespoň tohle mi vydali...

Jojo, to byly pořád pochvaly mého nadšení a nakonec jsem byl vystřižen...

Kralovice opět na odjezdové tabuli!

Na RegioSprinteru společnosti Die Länderbahn CZ však tato informace působí poněkud nepatřičně...

    Zdálo by se, že šlo o klasickou cestu po mé oblíbené a malebné lokálce, nadto obklopenou stále ještě neroztátým sněhem. Co však bylo nové, ale pouze v případě této trati, bylo vozidlo. Rekonstruované RegioSprintery společnosti Die Länderbahn CZ samozřejmě dobře znám, avšak v Kralovicích jsem s ním byl poprvé. A musím uznat, že to není vůbec špatné vozidlo pro tuto trať.

RegioSprinter 654 039 krátce před odjezdem do Kralovic. 

    Vedle krátkého zastavení z důvodu padlého stromu u trati, který však nijak neohrožoval projíždějící vlaky, proběhla cesta do Kralovic bez komplikací. Po nedlouhé pauze jsem vlakem Os 16853 vyrazil ve 12:22 zpět do Rakovníka. V Kralovicích se také ukázalo, že se mnou vlakem jede můj kolega, vlakvedoucí Tadeáš, kterého jsem však viděl jen jednou a proto jsme oba váhali, jsme-li to my. Cestou do Kralovic jsem potkal také dalšího kamaráda, strojvedoucího Lukáše, který s dcerou vystoupil v Čisté. Cestou zpět pro změnu nastoupil můj kamarád Honza, pro nějž KŽC vymyslelo Rakovnický rychlík až do Kralovic. Skoro každý víkend totiž jezdí mezi Berounem a Čistou, proto se mu obnovení vlaků i mimo sezónu náramně hodí. Bude to mít sice s přestupem, ale už nebude potřebovat autobus. A já doufám, že si vlaky linky S58 si své cestující najdou a později dojde třeba i k obnovení každodenního provozu.

"Mars" po příjezdu na konečnou, kterou je nákladiště se zastávkou Kralovice u Rakovníka. Oproti našim rychlíkům nemusí RegioSprintery objíždět.

SOBOTA 16. PROSINCE 2023

    O druhém ze speciálních adventních vlaků jsem byl již s předstihem informován. Společnost Valenta Rail totiž svůj Křivoklátský rychlík dostatečně dlouho propagovala na sociálních sítích. R 91101 odjel v 8:20 z Čakovic (později vysvětlím důvod) a před půl jedenáctou projel Roztoky. Stejně jako v případě vlaku z minulého týdne souprava následně zpět do Roztok sunula. Já jsem samozřejmě již čekal s fotoaparátem. A tentokrát jsem nebyl sám, příjezd vlaku si získal pozornost mnoha železničních nadšenců. 

Souprava Křivoklátského rychlíku v celé své kráse - "Bardotka" T478.2006 a sedm "Balmů",...

...tři z nich s poctivou patinou od Posázavského Pacifiku...

...a čtyři naleštěné od nás, tedy od KŽC Doprava. Na snímku vůz Bixovna (RBix) s barovým oddílem.

    Do čela vlaku se postavila stylová "Bardotka" T478.2006 (751 236), přičemž měla na starosti 7 vozů Bix (malý Balm), z nichž čtyři pocházely od KŽC Doprava. Tři zbylé s bílými sukněmi a mnohem větší patinou zase náležely Posázavskému Pacifiku. Vyfotil jsem si objíždění soupravy a pak zjistil, že jeden z vozů je populární Bixovna, v níž musí být naše obsluha. A měl jsem pravdu, cestou zpět jsem totiž potkal kolegy Honzu a Lucku, kteří mají vůz v pronájmu. Na závěr je dobré zmínit, že zpět do Čakovic se souprava vydala jako R 91104 ve 14:00. Samozřejmě poté, co opět z Roztok sunula na Křivoklát.

"Bardotku" jsem zachytil i během objíždění. Stroj náleží společnosti Posázavský Pacifik - doprava.

NÁKLADY A ZVLÁŠTNÍ PŘEPRAVY

    I takhle před Vánoci mám ještě nějaké to učení, od něj mě však sem tam vytáhne zajímavá přeprava. V pondělí 11. prosince dopoledne to byly stařičké osobní vozy, jež však v mých očích zastínila lokomotiva v jejich čele. Šlo totiž o zajímavou "Bangli" 742 119, náležící společnosti AŽD Praha. 

Souprava se ve stanici příliš dlouho nezdržela a asi minutu po mém příchodu již měla postaveno na odjezd. Soupravu jsem zachytil z nákladové rampy roztockého magacínu.

    A v sobotu odpoledne jsem si trhal vlasy, když mi jedna takováto zajímavá přeprava utekla. Můj "vztek" však trval pouze do odpoledne druhého dne, kdy mě podobný vlak opět vytáhl od učení. Plošinové vozy Metransu se na trati 174 nevidí jen tak často, ale asi o něco málo častěji, než lokomotiva v jejich čele. Herkules 761 004 je jednou z nejmodernějších velkých dieselových lokomotiv a v ČR je stále, s výjimkou strojů společnosti Die Länderbahn (alex), vídán nepříliš často. 

Dvojité štěstí - na trati 174 neobvyklá lokomotiva 761 004 alias Herkules a navíc v čele příliš dlouhého vlaku.

    Tmavě modrý stroj společnosti METRANS Danubia vyčkával na třetí u odjezdového návěstidla na rakovnickém zhlaví na vykřižování s vlakem od Rakovníka. Pro jeho odjezd ve směru Beroun však stále nebylo postaveno. Až po chvíli jsem si po přiblížení mohl v hledáčku prohlédnout několik vozů, stojících za krajní výhybkou na berounském zhlaví. Vlak se do stanice jednoduše nevešel a okamžitě po zastavení osobního vlaku mu tak byl umožněn odjezd. Herkules při rozjezdu překvapil velmi tichým chodem. Na stanovišti se nacházeli dva zaměstnanci, druhý z nich otevřenými dveřmi kontroloval rozjíždějící se soupravu.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Vzali mě! (1)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Jsem průvodčí! (2)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Pracovně do své domoviny (6)