TRAŤ 174: Rakovnické rychlíky

V roce 2023 jsem se stal vlakvedoucím u KŽC Doprava, můj zájem o činnost této společnosti však odstartoval již dříve. Mohl za to zejména nostalgický spoj společnosti, trasovaný po trati 174 - Rakovnický rychlík. Můj zájem o dunění motorů "Bardotek" i elegantní tvary vozů Bmx, stejně jako o připomenutí hřejivé atmosféry starých časů vedl k častému fotografování příjezdů rychlíku do Roztok u Křivoklátu, kde žiji. Během psaní série Jak jsem se stal vlakvedoucím jsem si uvědomil, že za tři roky jsem nashromáždil poměrně zajímavou a částečně nezveřejněnou kolekci fotografií, o níž bych se s vámi rád podělil.

Má vůbec první fotografie Rakovnického rychlíku byla pořízena 31. května 2020 během návštěvy Legiovlaku v Roztokách. Podoba soupravy v čele s "Bardotkou" T478.2065 (749 259) se v násilně zkrácené sezóně 2020 příliš neměnila.

14. června 2020 dopoledne jsem si řekl, že bych mohl tento zajímavý spoj fotit častěji. Později z toho vznikl takový příjemný víkendový rituál. 

Na příjezd Rakovnického rychlíku jsem se více než obvykle těšil 27. září 2020, doslechl jsem se totiž o změně řazení - obligátní vozy Bmx nahradily vozy B a BDs, známé spíše z Kokořínského rychlíku. 

I v roce 2021 začala sezóna opožděně a rekreační Rakovnický rychlík vyjel poprvé až 17. dubna. Jeho návrat byl ale poznamenán silným zpožděním, způsobeným neobsazením spoje strojvedoucím. O svém zážitku s ne-cestou s ním jsem psal zde. První příjezd jsem si tak alespoň vyfotil.

Konečně změna! 25. dubna 2021 se do čela Rakovnického rychlíku postavila má oblíbená "šestka", tedy lokomotiva T478.1006 pocházející z ověřovací série.

Pravidelná dokumentace Rakovnického rychlíku krásně zachycuje také proměny přírody. 16. května 2021 se vše již krásně zelenalo.

23. května 2021 se na Rakovnický rychlík podívala i (tehdy) poslední z "Bardotek" u KŽC, tedy červená T478.1215 (749 253). Ještě, že jsem přešel vyfotit soupravu i z druhé strany,...

...mohl jsem totiž zdokumentovat tuto zrůdnost.

29. května 2021 došlo vzhledem k poškození vozu Bmx sprejery k nasazení obskurní soupravy, tvořené vedle obligátní T478.2065 pouze jedním "béčkem". Podle zákona schválnosti byla zrovna ten den nebývalá poptávka po svezení s Rakovnickým rychlíkem... 

Od 6. září 2021 probíhala v úseku Beroun - Roztoky u Křivoklátu rozsáhlá výluka, podoba Rakovnického rychlíku se tak poněkud změnila. S firemním autobusem Karosa C934E.1351 SPZ AKA 02-25 přijel 12. září 2021 osobně majitel a ředitel KŽC Doprava pan Bohumil Augusta. 

Stesk po Rakovnickém rychlíku alespoň částečně odvál zvláštní narozeninový vlak, vypravený 2. října 2021 z Prahy do Roztok. "Hektor" T458.1532, který u KŽC Doprava vydržel do srpna 2022, musel vzhledem k výluce zhlaví objíždět po manipulační koleji. 

První spoj sezóny 2022 jsem nestihl, vyfotit Rakovnický rychlík jsem se tak chystal až 2. dubna. Ten byl nejprve znatelně opožděn, po příjezdu jsem navíc spatřil tento "Orchestrion" M152.0381. 

Vlivem výluky a převedení Lužickohorského rychlíku na NAD byla jeho souprava, tedy vozy B a RBDs s barovým oddílem, dočasně nasazena na Rakovnickém rychlíku. 9. dubna 2022 se do čela netypické soupravy postavila T478.1215.  

Na Velký pátek 15. dubna 2022 stála v čele soupravy budyšínských vozů typu Y lokomotiva T478.1006. 

Na konci května 2022 se stal zázrak - dílna uvedla do provozu problémové dítě společnosti, motorový vůz M286.1032 neboli "Krokodýla". 21. května 2022, tedy dva dny po mé úspěšné maturitní zkoušce, byl nasazen na Rakovnický rychlík. Bral jsem to jako takový dárek a s motorákem se projel do Nižbora.

"Krokodýl" se na Rakovnickém rychlíku bohužel příliš neohřál a hned další víkend, 28. května 2023, se vrátila obligátní souprava dvou Bmx. Do čela se však postavilo další atypické vozidlo, zálohová "Bangle" T448.0692. 

23. července 2023 byl na Rakovnický rychlík mimořádně vypraven barový vůz Bixovna. To mě nalákalo ke svezení do Kralovic u Rakovníka, kam od začátku sezóny 2022 Rakovnický rychlík zajížděl.  

    Po zbytek platnosti GVD 2021/2022 jsem Rakovnický rychlík již nefotil. V září navíc opět začala dlouhodobá výluka na trati 174, tentokrát pro změnu úseku Roztoky u Křivoklátu - Rakovník. Byl jsem tak nucen čekat na jaro roku 2023.

Ani v roce 2023 jsem nestihl úplně první den provozu Rakovnického rychlíku, musel jsem se tedy spokojit až se snímkem z neděle 26. března. Lokomotiva T478.2065 se loučila s provozem před dlouhodobou vyvazovací opravou v čele soupravy tří "malých balmů". Povšimněte si vyřezání náletových dřevin z okolí trati i vlečky do někdejšího areálu dřevozpracujícího podniku.

Rakovnický rychlík se v GVD 2022/2023 v Roztokách křižoval s vlakem Os 7717 do Rakovníka. Díky tomu jsem 9. dubna 2023 mohl těsně před odjezdem na Křivoklát vyfotit žhavou novinku - lokomotivu T478.1033, zakoupenou společností KŽC Doprava v srpnu 2023. Do pravidelného provozu zasáhla nejprve v březnu ještě v původním nátěru, v dubnu však dostala tento nový nátěr, pro nějž si vysloužila přezdívku "Mirinda". 

Toto sice není Rakovnický rychlík, ale to nevadí. 21. dubna 2023 projela přes Roztoky tato zajímavá souprava v čele s "Mirindou", která směřovala na trať 137 z Chomutova do Vejprt. Šlo o fotoakci pro německé zájemce. Bystré oko odhalí v porovnání s předchozím snímkem úpravy nátěru, zejména pak v oblasti pluhu.

Konečně! Vedle toho, že na konci března 2024 konečně začala sezóna, je mé zvolání mířené i na fakt, že se mi konečně podařilo vyfotit Rakovnický rychlík v Roztokách hned první den sezóny. O předposledním březnovém víkendu jsem se měl totiž nacházet v Bratislavě, proto jsem si o žádné šichty nežádal. Po zrušení výjezdu jsem tak 23. března 2024 mohl alespoň zachytit první Rakovnický rychlík sezóny 2024, vedený technickým náměstkem Honzou a doprovázený kolegyní Sašou.
    
    V době pořízení posledního snímku jsem již byl přijat ke KŽC a připravoval jsem se na první zácvik, který se konal 30. dubna. Rakovnický rychlík jsem tak v Roztokách již příliš nefotil, většinou jsem totiž o víkendech jezdil buď na jiném spoji KŽC, nebo přímo na Rakovnickém rychlíku. To je ale jiný příběh. Doufám, že vás prohlížení mé sbírky nalákalo svézt se v sezóně s některým nostalgickým spojem KŽC. Možná mě tam potkáte ;)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Vzali mě! (1)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Jsem průvodčí! (2)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Pracovně do své domoviny (6)