TRAŤ 174: Odklony, historické jízdy, měření a další zajímavé návštěvy

V prvním díle seriálu o zajímavých návštěvách na trati 174 (a v Rakovníku) jsem nastínil, že provoz na tratích 120 a 126, v obou případech v okolí Rakovníka, zastavila výluková činnost. Trať 174 tak kromě pracovních vlaků navštívily i "Hydry", které bylo díky výpadku "Buštěhradky" nutné dostat do domovského depa v Rakovníku odklonem. Na závěr výluky se stejnou cestou do Rakovníka dostávaly i motorové jednotky 845 Arrivy. A nejen to...

Pondělí 17. 5. 2021

Existují motorové vozy, které kdykoli fotím, mají pro mě jakýsi punc nevšednosti a mimořádnosti. Je tak zejména díky jejich elegantnímu a nadčasovému designu a také díky faktu, že linek, na něž jsou nasazovány, postupně ubývá. Jedná se o motorové vozy 854, zvané "Hydra". V rakovnickém depu se v současné době nachází 6 strojů, které přešly pod toto depo v souvislosti s ukončením provozu rychlíku Lány v prosinci 2019, respektive předáním linky společnosti Arriva. Nedošlo však k předání spěšných vlaků mezi Prahou a Kladnem/Rakovníkem a jelikož soupravy, složené z lokomotiv 750.7, vozů Bdtn756 a řídicích vozů ABfbrdtn795, našly své uplatnění jinde, na trať 120 se vrátily "Hydry" (které rychlíky do Prahy přibližně do roku 2012 obsluhovaly). Díky výpadku "Buštěhradky" se mi i letos poštěstilo být svědkem mimořádné události, jakou převoz "Hydry" po trati 174 bezesporu je. Navíc když se do čela soupravového vlaku, jedoucího z Kladna přes Hostivice, Rudnou u Prahy a Beroun do Rakovníka a tvořeného ještě žlutou Regionovou 814 082, postavila jediná rakovnická a celkově jedna z posledních červeno-krémových "Hyder", tedy 854 223, pojmenovaná "Shrek". Jméno se nachází nad pravým světlem a je vyvedeno v typickém "shrekovském" fontu písmen s tykadly. Původně však stroj nosil jméno "Milenka". Soupravový vlak dorazil do Roztok okolo páté hodiny odpoledne, přičemž zastavil na rakovnickém zhlaví u odjezdového návěstidla na třetí koleji. Situaci bych možná vytkl pouze fakt, že vůz byl "špatně" orientován, tedy že jel dopředu druhým stanovištěm, zmenšeným kvůli přítomnosti průchozího čela. Krátce jsem pohovořil se strojvedoucím a všiml jsem si také detailů, jakým byl například nového hranatého krytu reflektoru a houkaček. Když vlak v 17:18 odjížděl, věděl jsem od strojvedoucího, že "Shrek" nebude jedinou "Hydrou", která toho dne projela na trati 174. 

854 223 spolu s 814 082 na cestě do rakovnického depa. Návštěva "Hydry" u nás je vzácnost :)

854 223 jela napřed průchozím čelem, což však vůbec nevadilo. 

Jedná se o jednu z posledních čtyř "Hyder" v původním červeno-krémovém schématu. 

Jméno "Shrek", napsané typickým fontem s tykadly, odkazuje na jméno strojvůdce, který se strojem v minulosti jezdil.  

O necelou hodinu později, tedy okolo šesté večerní, proběhlo na nádraží křižování vlaku Os 7740 s lokomotivním vlakem, tvořeným "Banglí" 740 704 firmy Skanska ŽS, a také "Motýlkem" 744 501. Pod přezdívkou z říše hmyzu se skrývá prototyp lokomotivy z roku 1970, vyrobené firmou ČKD (T475.15) za účelem testování nového motoru K 6 S 230 DR a také uložení rámu na podvozcích pomocí pryžokovových sloupků. Dva prototypy vydláždily cestu masové produkci "Banglí" 740 a 742. Starší ze strojů se po ukončení testů dostal do AZNP (Škoda Auto) a později byl odprodán firmě Retrolok. Lokomotiva si tak užívá aktivní důchod v čele pracovních vlaků. Bohužel, pobyt lokomotiv ve stanici nepatřil k nejdelším. Lokomotivní vlak se vypravil směrem do Rakovníka rychleji, než bych chtěl a tak se fotka unikátní lokomotivy nezdařila úplně podle mých představ... 

744 501 alias "Motýlek", přivěšená na "Bangli" 740 704 firmy Skanska ŽS. 

"Náladová fotka" odjezdu lokomotiv. 

Mimořádný průjezd "Hyder" po trati 174 pokračoval okolo sedmé hodiny večerní, když bez zastavení projel Roztokami stroj 854 029, nosící jméno "Kristýnka", tentokrát v opačném směru. Další rakovnická "Hydra" již nosí korporátní design Najbrt 2, který však této řadě, alespoň podle mého názoru, velmi sluší a podtrhuje nadčasové tvary těchto vozidel. "Kristýnka" při rekonstrukci nepřišla o klasickou půlkruhovou budku reflektoru, což považuji za zajímavý detail. Ani tento soupravový vlak nebyl tvořen pouze "Hydrou", převážel totiž rakovnickou Regionovu 814 142, taktéž v korporátním designu Najbrt 2. Doufám, že se tu "Hydra" ještě v budoucnu objeví :) 

Soupravový vlak při průjezdu Roztokami, v čele "Hydra" 854 029 alias "Kristýnka", vzadu přivěšená Regionova 814 142. 

Pokud si myslíte, že tři zajímavé návštěvy stačí, mýlíte se. Poslední zpestření provozu dorazilo okolo půl deváté ze směru Rakovník. Jednalo se o první část lokomotivního vlaku, který se v Roztokách zdržel v pozdním odpoledni, tedy "Bangle" 740 704 firmy Skanska ŽS. "Motýlkovi" sice sekundovala jen těžko, ovšem jako taková není tato lokomotiva vůbec tuctová. Nosí modrošedý nátěr, na čelech doplněný žlutými výstražnými pruhy. Jde o stroj, který po dodání putoval do vlečkového provozu nějakého průmyslového podniku a dodnes se dochoval v poměrně původním stavu. Zaujala mě původní světla, zejména ta zadní, která svítila krásným červeným světlem :) 

"Bangle" 740 704. Označení 740 (T448.0) poukazuje na fakt, že tento stroj nejezdil ve službách ČSD.

Při pohledu zezadu jsou zřetelná světla, svítící krásně červeně. 

Čtvrtek 20. 5. 2021

Ještě nebylo ani osm hodin, a na nádraží se po dlouhé době začalo něco dít. Již nějakou dobu byly na manipulační koleji odstaveny tři vozy, které měly být naloženy kůrovcovým dřevem. Jednalo se o čtyřnápravové vozy Ealos-t, určené k přepravě dřeva a patřící společnosti TSS Cargo (D-TSSC). Zaujaly mě především méně obvyklým tvarem, jejich specifikem byly v určitých místech zvýšené stěny. Po jejich naložení pro ně právě ve čtvrtek 20. května dorazila "Bangle" 742 083 z flotily ČD Cargo, na nádraží mě však přilákal "Hytlák", tedy služební vůz Da-k, který přivezl posunovače. Byl jsem rád, že jsem tuto hezkou "chatu na kolečkách" (původně Hüttelwagen -> die Hütte-chata a der Wagen-vůz) po delší době opět potkal v provozu. Manévry, na jejichž závěru se "Hytlák" nacházel na konci soupravy, skončily těsně před osmou ranní. Souprava však ještě dlouho čekala ve stanici. 

Jeden ze tří ještě nenaložených vozů Ealos-t, odstavených na manipulační koleji. 
  
"Bangle" 742 083 s "hytlákem" najíždí na tři vozy Ealos-t, odstavené na manipulační koleji. 

A toto je ona "chata na kolečkách", tedy "Hytlák" Da-k. 

Již svěšeno, je čas odvézt soupravu z manipulační koleje. 

Souprava na druhé koleji, ovšem lokomotiva je na špatné straně...

To se vyřeší objetím soupravy, což se na snímku právě děje.

Nyní je hotovo. Teď již jen vyčkat na odjezd, v případě tohoto nákladu se to však poněkud protáhlo. 

Pátek 21. 5. 2021

Jedním z mála pravidelných nákladních výkonů na trati 174 jsou tzv. "lenzingy", tedy páteční odvoz cisteren Uacns firmy GATX/VTG, které dopravují chemikálie do rakovnického závodu Procter & Gamble Rakona. 21. května se do čela tohoto vlaku postavila "Bangle" 742 135  ČD Cargo v klasickém unifikovaném nátěru, což mě přilákalo na nádraží. Soupravu navíc doplnily vozy Roos a Ealos (D-TLLSK) ložené dřevem a také zelenošedá cisterna Zaes ČD Cargo. Do Roztok dorazil vlak okolo půl třetí a po vykřižování s vlakem Os 7715 odjel směrem Beroun. 

"Bangle" 742 135 v čele tradičních "lenzingů", doplněných o další vozy, byla zachycena u odjezdového návěstidla na berounském zhlaví stanice Roztoky. 

Klanicový vůz Roos, ložený dřevem.

Opět Ealos, taktéž ložený dřevem. 

Cisternový vůz Zaes jsem viděl po velmi dlouhé době.

A zde již typický Eacns firmy GATX, v nichž se realizuje přeprava chemikálií.

Neděle 23. 5. 2021

Rakovnický rychlík společnosti KŽC Doprava, narušující tuctovou osobní dopravu na trati 174, netřeba představovat. Jak jsem již dříve zmínil, v jeho čele se střídají tři "Bardotky". V neděli 23. května se vedení spoje R 1271 Rakovnický rychlík ujala "kážeťácká krasavice", tedy "Bardotka" T478.1215 alias 749 253, nosící oku lahodící rudý lak, doplněný tmavě šedým rámem, světlejší střechou a žlutým logem KŽC na čele. Příjezd rychlíku však přinesl i jedno nepříjemné překvapení. Přes noc (v sobotu bylo ještě vše v pohodě) se podařilo hulvátům, nerespektujícím soukromé vlastnictví a úsilí jiných, poničit lak jednoho vozů Bmx alias "Dlouhých Balmů" nevkusným graffiti. Tento vandalský čin měl zajímavou dohru o týden později...

Rudá krasavice T478.1215 v čele Rakovnického rychlíku při příjezdu do Roztok. 

Ať žije nenávist k soukromému majetku... Za tohle bych sekal ruce!!!

Úterý 25. 5. 2021

V Rakovníku na nádraží, konkrétně na první kusé koleji, stál již od pondělí 24. května vlak, složený z klanicových vozů ZSSK Cargo. O návoz i odvoz soupravy se staral aktivní důchodce z roku 1959, "Krátký Hektor" T435.003, vlastněný společností Posázavský Pacifik-doprava. Ta v roce 1998 lokomotivu zachránila před likvidací. Celá operace vyvrcholila roku 2010, když byla dokončena celková renovace stroje. Třetí nejstarší zástupce legendární lokomotivní řady, což jasně poznáme podle "předpotopních" pensylvánských podvozků, nosí od té doby elegantní tmavě modro-tmavě šedé barevné schéma, podtrhující tvary, inspirované americkými lokomotivami. Zajímavostí je pak absence bočního zábradlí. Vlak s třetím "Krátkým Hektorem" stál v Rakovníku do úterý. Měl jsem, vzhledem k časovému vytížení, pouze krátkou chvíli na setkání s tímto plně funkčním kusem naší železniční historie, proto doufám, že nebylo poslední...

T435.003 alias aktivní důchodce v práci, zachycený na nádraží v Rakovníku. 

Sobota 29. 5. 2021

Ačkoli jsem v sobotu 29. května očekával v čele Rakovnického rychlíku svým vzhledem nejméně atraktivní modrošedou "Bardotku" T478.2065 alias 749 259, rozhodl jsem se ho jít i tak vyfotit. A udělal jsem dobře. Z důvodu výpadku "Dlouhých Balmů", způsobeného poškozením jednoho z nich, nasadila KŽC Doprava na R 1271 Rakovnický rychlík klasický vůz Ba (B256) v původním, tmavě zeleném nátěru, doplněném jasně žlutými popisky. Záměrně píšu vůz, "Bardotka" skutečně přijela pouze s jedním. Ten rozhodně nemohl stačit, cestující byli nuceni stát v uličce. Přišlo mi, jak kdyby vlivem zákona schválnosti zrovna mimořádností postižený spoj využilo více lidí, než je obvyklé. Nicméně, mimořádnost se podařilo vyřešit poměrně rychle a již nedělní "Rakovničák" dorazil v obvyklém řazení. 


Dva pohledy na příjezd "ořezaného" R 1271 Rakovnický rychlík. 

Ba alias B256 v původním laku. Jediný vůz však nemohl všem cestujícím poskytnout komfort, který by od výletního spoje očekávali. 

Neděle 6. 6. 2021

Výluka na trati 120 neboli "Buštěhradce" přinesla na trať 174 několik zajímavých odklonů. Poslední z nich byl realizován v neděli 6. června, tedy poslední den výluky. Po třetí hodině odpolední zastavil v Roztokách další soupravový vlak, tentokrát však tvořený "Tyrkyskami" 845 316 a 845 120. I společnost Arriva, provozující rychlíky na "Buštěhradce", využila odklonovou trasu přes Rudnou a Beroun. Důvodem byl návoz jednotek do Rakovníka před opětovným zahájením provozu. Jednalo se o první návštěvu jednotek 845 v Roztokách. 

Dvojice "Tyrkysek" 845 316 a 845 120 v Roztokách. 

Cestu rychlíkem do Prahy po "Buštěhradce" mám do budoucna v plánu. 

Po osmé hodině večerní projel Roztokami také Lv 53864. Během cesty na trase Horažďovice předměstí-Praha Smíchov projel i po trati 174 ve směru do Rakovníka. Opět se jednalo o stroje společnosti Retrolok, jako druhý byl řazen "Motýlek" 744 501, u nějž se nejednalo o jeho první letošní návštěvu (viz výše). V čele vlaku však stála "Bardotka" 749 146 alias T478.1146, s níž jsem měl tu čest poprvé. Jedná se o klasický, pouze poněkud "ošuntělý" šedo-červený stroj, odprodaný od ČD roku 2016. V současnosti nenosí žádné logo svého vlastníka, díky jehož úsilí se seznam přeživších "Bardotek" rozrostl o další stroj. 

Lokomotivní vlak mě zaujal zejména přítomností "Bardotky" 749 146, kterou jsem fotil poprvé.

Stroje Retrolok, včetně "Bardotky", si je možné pronajmout. 

Středa 9. 6. 2021

Poněkud přehlíženou, avšak neméně zajímavou skupinou kolejových vozidel je flotila Správy železnic. Klasické "muvky", či jejich modernější žluté mutace, zná každý železniční fanoušek a jejich nasazení je poměrně časté-zejména pokud dojde k nějaké mimořádné události. SŽ má však na starosti také diagnostiku a měření, k čemuž využívá zajímavé a často i unikátní stroje. Jedním z nich je i MD1, tedy měřicí drezína s označením CZ-SZCZ 99 54 94 62 001-7. Český stroj, vyrobený v jediném kuse v 90. letech, slouží k vyhodnocování geometrických parametrů kolejí, zejména na vedlejších tratích. 9. června probíhalo měření i na trati 174 a okolo druhé hodiny, zrovna během jarního deště, zastavil stroj v Roztokách, aby pustil za ním jedoucí vlak Os 7714. Souprava, tvořená drezínou MD1 a doprovodným vozem MD.1-1, zastavila nejprve na druhé koleji, za nějakou chvíli se však na odjezdovém návěstidle na berounském zhlaví rozsvítila bílá, tedy posun povolen, a celá souprava se přesunula na třetí kolej, kde vyčkala příjezdu vlaku. U doprovodného vozu, v němž bydlí obsluha drezíny, bych se rád zastavil. Již na první pohled je jasné, že se jedná o přestavbu z motorového vozu 810. Původní identita MD.1-1 však byla neméně zajímavá, možná zajímavější. Pod výrazným žluto-modro-černým nátěrem se skrývá v CZ LOKO "vykuchaný" vůz M152.0001, první prototyp této všudypřítomné řady! Smutné je, že jsem se to dozvěděl až dodatečně. Zajímavá souprava, která je "doma" v Pardubicích, se po odjezdu vlaku a vytvoření povinné časové "mezery" vydala pokračovat v měření. 

MD1 spolu s doprovodným vozem MD.1-1 během pauzy v Roztokách. 


Doprovodný vůz MD.1-1 byl v minulém životě prototypovým "Orchestrionem" M152.0001. 

Souprava se přesunula na třetí kolej, aby nebránila příjezdu vlaku od Rakovníka. 

S předstihem jsem byl informován, že by se ten den měl v Roztokách objevit ještě jeden zajímavý stroj. Pod čísly Sp 11856 a Sp 11857 se skrývala soukromá jízda z Lužné u Rakovníka do Berouna a zpět. Pro účely této jízdy byl z muzea v Lužné pronajat "Hurvínek" M131.105 (801 005). V Roztokách zastavil během zpáteční cesty okolo čtvrté hodiny odpolední. Po krátkém pobytu, protažení cestujících a vykřižování se s vlakem Os 7718 vyrazil směrem Rakovník. "Hurvínky" bývaly typickými vozidly na trati 174, proto neuškodí připomenutí tohoto jednoduchého, archaického stroje. 

"Hurvínek" M131.105, nasazený na soukromé jízdě, přivezl poněkud veselou společnost. 

Historie a současnost aneb M131.105 vs. 814 111. 

Trocha dýmu neškodí...

Kdysi běžné vozidlo na trati 174 odjíždí z Roztok. 

Pátek 11. 6. 2021

Die Länderbahn své linky U12 a U14 obsluhuje německými jednotkami RegioSprinter. Občas však dojde k jejich výpadku a firma je nucena, k nelibosti krajských úředníků, sáhnout po náhradním stroji. U DLB jsme si již zvykli, že to většinou bývá "Orchestrion" KŽC Doprava v historizujícím nátěru a s původním interiérem. Toto platilo i 11. července, a tak když jsem před druhou hodinou dorazil na rakovnické nádraží, spatřil jsem právě "Orchestrion" M152.0656, obsluhující toho dne linku U12, konkrétně spoj Os 6712 do Oseku město. Historizující nátěr u tohoto stroje znamená klasickou polomáčenou variantu, která je však doplněna žlutým výstražným pruhem, táhnoucím se na čele přes světla od dveří ke dveřím. S tímto strojem jsem se později setkal ještě jednou a mnohem "důvěrněji". Reportáž o tomto setkání se v době vydání článku připravuje. 

M152.0656 v historizujícím nátěru, nasazený na lince U12 do Mostu a Oseku město. 

Úterý 22. 6. 2021

Po delší pauze jsem obdržel zprávu o výskytu zajímavého vozidla v Roztokách. Po trati 174 se měl realizovat převoz "jisté parní lokomotivy". V čele vlaku Sv 11818, který po půl šesté z důvodu křižování zastavil na druhé koleji v Roztokách, však stál "Krátký Hektor" T435.003 Posázavského Pacifiku. Ano, přesně ten, který jsem obdivoval v Rakovníku o měsíc dříve a doufal, že se s ním brzy potkám znovu. Aktivní důchodce však vedl skutečně parní lokomotivu 423.094, neboli "Velkého bejčka" z roku 1928. Ten je v současnosti deponován na vlečce v Kněževsi na trati 125 ("Kolešovka"), kde je doma spolu s dalšími stroji spolku HERKULES KHKD. Zbytek vlaku tvořila cisterna Rt 8-63121, taktéž od KHKD, a staré osobní vozy třetí třídy. Unikátní souprava mířila z Kněževse do Litně. Po stejné trase, pouze v opačném směru, se pak souprava vracela druhý den pod číslem Sv 11102. Roztokami pouze projela, ani u toho jsem však nechyběl. "Hektor" jel kabinou napřed a "Velký bejček" byl přivěšen na konci soupravy. 

Příjezd Sv 11818, v čele se nachází jeden z prvních "Krátkých Hektorů" T435.003, vlastněný společností Posázavský Pacifik. 

Pro ortodoxní fanoušky páry by největším lákadlem byl jednoznačně "Velký bejček" 423.094, já bych se však klidně spokojil pouze s jeho dieselovým "ochráncem".

Historická cisterna Rt 8-63121 je doma v Kněževsi, stejně jako "Velký bejček". 

Velmi mě potěšilo, že souprava zastavila na bližší koleji a hlavně poblíž nádražní budovy. U podobných přeprav to nebývá obvyklé. 


Sv 11102 během návratu, který podnikla druhý den po šesté hodině večerní. V čele se nacházel "blbě orientovaný" T435.003,... 

...kdežto "Velký bejček" se tentokrát nacházel na konci soupravy. Zachytil jsem ho během průjezdu po výměně na rakovnickém zhlaví, zahaleného do dýmu. 

Pokud jste dočetli až sem, chci poděkovat za váš čas a budu velmi rád za reakce dole v komentářích :) Pokud nechcete, aby vám unikl nový článek, staňte se pravidelnými čtenáři blogu Train Photos Czech. Tlačítko "Odebírat" se nachází na panelu vlevo ;) 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Vzali mě! (1)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Jsem průvodčí! (2)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: První rychlík! (5)