REPORTÁŽ: Rakovnický rychlík opět vyjíždí 2021-04-17/18

Jako každého správného železničního nadšence mě baví vlaky nejen fotit a studovat, ale také s nimi jezdit, poznávat zajímavá místa, zkoušet nové stroje a užívat si atmosféru cestování. Zároveň jsem inspirován původní myšlenkou Klubu železničních cestovatelů (KŽC)-chci projet co nejvíce tratí v ČR.

Tvrdá opatření proti šíření koronaviru evidentně zabrala a počet nakažených i hospitalizovaných v nemocnicích se podařilo snížit. Mohlo tak dojít k jejich rozvolnění, a to včetně zrušení nepopulárního zákazu cestování mezi okresy, který přestal platit 12. dubna. Díky tomu byl opožděně, i když podstatně dříve, než v loňském roce, zahájen provoz turistických linek, vedoucích mezi jednotlivými okresy (vybrané linky T v systému DÚK byly spuštěny již dříve). Vedle vlaků ČD, jako Cyklo Brdy nebo Cyklohráček, vyjely také některé spoje mé oblíbené společnosti KŽC Doprava. 

Vzhledem k tomu, že žiji v blízkosti trati 174, zajímalo mě nejvíce zahájení provozu Rakovnického rychlíku (R 1270/1271), spojujícího pražské hlavní nádraží s Berounem a Rakovníkem. Soupravu tvoří většinou dva vozy Bmx/Amx nebo B/BDs, do čela vlaku se staví jedna ze tří "Bardotek" KŽC, tedy T478.1006, T478.1215 (749 253), nebo T478.2065 (749 259). Právě modrý stroj s bohatou patinou a zajímavou historií odvozil většinu vlaků v loňské, zkrácené sezóně. 

Na sobotu 17. dubna jsem se těšil celý týden od doby, co jsem si přečetl zprávu o spuštění linky. I přes horší počasí jsem měl v plánu projet se prvním vypraveným Rakovnickým rychlíkem v sezóně 2021, ovšem vybral jsem si den, kdy se pokazilo, co se dalo. V předvečer spuštění provozu, tedy v pátek 16. dubna, mě vyděsila modrá světla hasičských a policejních vozů, stojících na nádraží. Večerní vlak projel bez povolení návěst Stůj a poškodil výhybku, výsledkem bylo přerušení dopravy na několik hodin a zrušení některých spojů. Problém se naštěstí povedlo vyřešit už okolo půlnoci, druhý den jsem tak v 9:13 mohl podle plánu nastoupit do žluté Regionovy 814 156, která spolu s další, taktéž žlutou obsluhovala spoj Os 7736 do Berouna. Koupil jsem si jízdenku, pozoroval jsem z okna Berounku a těšil jsem se, až mě poveze "Heritage train" s charakteristickým "chraplákem". Původně jsem plánoval projet celou trať 174 až do Rakovníka, což se mi souvisle nikdy nepovedlo. Už ve Zbečně jsem však zjistil, že spoj R 1271 Rakovnický rychlík má 90 minut zpoždění. Ačkoli jsem po příjezdu do Berouna v 9:46 mohl okamžitě přestoupit na vlak Os 7739, jedoucí v 9:50 zpět, rozhodl jsem se v Berouně zůstat, nafotit nějaké vlaky a eventuálně počkat na příjezd spoje KŽC. Vlivem zpoždění bych byl nucen ukončit svou cestu již v Roztokách. 
Zpoždění se pořád zvyšovalo, já se tedy věnoval focení strojů, čekajících u nástupišť. Na odjezd do Plzně se připravovalo "Eso" 362 054, obsluhující spoj linky S70 a vybavené technologií WTB. Díky ní může být obsluhováno z řídicího vozu Bfhpvee295 alias "Sysla", v Berouně byl přistaven vůz 80-30 033-2, pojmenovaný "Daniel". Součástí soupravy byly také východoněmecké vozy Bdmtee se širokými dveřmi. Zachytil jsem také příjezd rychlíku z Prahy do Českých Budějovic, který je trasovaný přes Příbram po trati 200. Provoz na lince R26 převzala od GVD 2019/2020 společnost Arriva Vlaky s "Tyrkyskami" 845. Víkendový spoj však obsluhovala jednotka 628 234, nosící původní německé označení. Kromě optické rekonstrukce, čítající nový tyrkysový lak, je jednotka ve stavu, v jakém dojezdila v Německu, prosklenou částí vstupních dveří jsem dokonce zahlédl na schodech nalepený nápis "Wilkommen in Westfrankenbahn". V Berouně jsou samozřejmostí "Ešusy" řady 471, nasazované na příměstských linkách do Prahy, a to jak v korporátním designu Najbrt, tak ve starším nátěru CityElefant. Jako bonus pak projel po jedné z kolejí nákladní vlak, vedený Vectronem EP Cargo, na postrku se nacházela "Bangle" 740 772 PKP Cargo International. Po necelé hodině jsem rezignoval na možnost svézt se s Rakovnickým rychlíkem a v 10:58 jsem vlakem Os 7711 odjel domů. Spoj KŽC Doprava měl v té době již 140 minut zpoždění. O svém problému jsem poreferoval i průvodčí ve vlaku, která si všimla, že jedu zpět opět s ní. Podle ní "bylo zpoždění 140 minut přece pohoda", přičemž jsme se problému oba zasmáli. 

"Eso" 362 054, nasazené na vlaku Os 7810. Je vybaveno WTB sběrnicí, díky ní může být řazeno do push-pull soupravy.

Řídicí vůz "Sysel" 80-30 033-2 "Daniel", řazený na konci push-pull soupravy do Plzně.


Dva pohledy na příjezd jednotky 628 234 společnosti Arriva Vlaky, nasazené na spoji R 1166 do Českých Budějovic přes Příbram a Písek. 

"Bangle" 740 772 PKP Cargo International, nasazená jako postrk na nákladním vlaku, vedeném Vectronem EP Cargo. 

Ač se to zdá neuvěřitelné, spoj R 1271 Rakovnický rychlík se v Roztokách nakonec opravdu ukázal. Nebylo to tedy v 10:43, nýbrž až po třinácté hodině. Do čela vlaku se opět postavila modrošedá "Bardotka" T478.2065, přičemž vedla dva "dlouhé Balmy" Bmx/Amx. Příjezd vlaku, který byl vlivem zpoždění, a zřejmě také špatného počasí úplně prázdný, jsem si pochopitelně šel vyfotit. Rychlík se díky netypickému času příjezdu musel křižovat s osobním vlakem od Rakovníka, během čekání jsem tak měl možnost krátce hovořit se strojvedoucím a vlakvedoucím. Bylo mi řečeno, že díky odlišné délce trasy Lužickohorského rychlíku, nové linky spojující Prahu a Mikulášovice ve Šluknovském výběžku, se budou "Bardotky" na jednotlivých výkonech střídat. Příští víkend (24.-25. 4.) by se tak měla na trati 171 a 174 objevit prototypová "Bardotka" T478.1006, lišící se jiným tvarem čela a boky bez prolisů. Dozvěděl jsem se také, proč je na Podřipský motoráček nasazován motorový vůz 810 a že zpoždění způsobil problém se strojvůdci. Odpadnuvšího strojvedoucího zkrátka neměl kdo nahradit. Zpátky se "Rakovničák" vracel již v běžném čase. 

První příjezd Rakovnického rychlíku do Roztok v sezóně 2021. Na "Bardotku" T478.2065 (749 259) jsme tu již zvyklí, na výkonu by se však měly střídat všechny tři "Bardotky" ve službách KŽC Doprava.

V neděli 18. dubna dopoledne bylo podstatně hezčí počasí, dokonce i slunce vylezlo. Do Berouna jsem odjel opět víkendovým spojem Os 7736 a už při nástupu do žluté Regionovy jsem věděl, že R 1271 Rakovnický rychlík bezpečně vyjel z pražského Hlavního nádraží. To byla polovina úspěchu. V Berouně jsem tentokrát pravidelnou dopravu nefotil, pouze jsem se pokoušel zachytit na zadní koleji odstavený Fotogrammetrický stroj FS 3 SŽ, tedy přestavěný motorový vůz 810. V 9:56 jsem se dočkal příjezdu "Rakovničáku". Ten, stejně jako následné objíždění soupravy, jsem pochopitelně musel zdokumentovat. Až když se lokomotiva spojila s dvěma "dlouhými Balmy", šel jsem si teprve sednout. Vybral jsem si vůz Amx, který byl vybaven klasickými lavicemi, ovšem místo koženky potaženými příjemnou červenošedou látkou. Proto je také označen jako Amx, druhý vůz Bmx disponuje lavicemi v původním stavu, potaženými koženkou. Jízdu v "dlouhém Balmu" považuji vždy za úžasný zážitek. Mám velmi rád jejich vzdušný interiér a vysoká opěradla lavic, díky nimž má člověk větší pocit soukromí, to ještě umocňuje přepážka v půlce vozu. Žlutě svítící zářivky a podélné nadokenní police s výpletem, jakož i propadová toaleta a dveře se zasouvatelným roštem doplňují dokonale dobovou atmosféru. To platí i pro nádherný polomáčený nátěr, který jsem obdivoval již na voze M152.0381, nasazeném na lince U14 DÚK. Jen škoda, že nebylo možné použít mezivozové přechody. Během cesty jsem si užíval pohled na Berounku, staženým oknem jsem v obloucích pozoroval "Bardotku", jejíž nezaměnitelný hlas mi pronikal do ucha celou cestu. Krátce jsem také diskutoval s průvodčím, který mi prodal jízdenku. Z ní můžeme vyčíst, že spoj je plně integrován v systému PID. V 10:45 jsem šťastně vystoupil v Roztokách. Samozřejmě jsem si nenechal ujít ani odpolední příjezd před čtvrtou hodinou odpoledne, i když po poměrně radikální změně počasí trochu mrholilo. Jsem rád, že součástí provozu na trati 174 je právě Rakovnický rychlík. Fandím KŽC a děkuji za jejich činnost!!!

V neděli jsem se konečně dočkal... Rakovnický rychlík přijíždí, přičemž ho míjí zmíněný nákladní vlak, řazený velmi podobně, jako v sobotu.

T478.2065 při objíždění soupravy...

...tvořené dvěma nádhernými vozy Bmx/Amx alias "dlouhými Balmy". 

Velmi mizerná fotka Fotogrammetrického stroje FS 3 SŽ. Na lepší zachycení bohužel nezbyl čas :(

Žlutá 814 060 je jednou ze dvojice, obsluhující spoj Os 7736, kterým jsem přijel.

"Najbrtka" 814 138, taktéž odstavená na jedné z kusých kolejí, určených pro spoje do Berouna a na Smíchovské nádraží, vedené po "Hrbaté". 

"Bardotka" se vrací po objetí soupravy. 

Velmi příjemný a dobovou atmosférou nasycený interiér vozu Amx.

R 1271 Rakovnický rychlík po příjezdu do Roztok. 

R 1270 Rakovnický rychlík ve směru Rakovník->Praha hl.n. přijíždí do Roztok. 

Použité jízdenky. 


Děkuji za pozornost. Budu rád, když se se mnou o případné připomínky, nápady, nebo zážitky z cest podělíte dole v komentářích. 


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Vzali mě! (1)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Jsem průvodčí! (2)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: První rychlík! (5)