TRAŤ 174: Rojení Bardotek, Brejlovců, Banglí a také něco málo Ponorek

V poslední dnech se na trati 174 (a v Rakovníku) vlivem několika faktorů objevilo větší množství zajímavých vlaků, vedených mými oblíbenými "Bardotkami" nebo stejně intenzivně obdivovanými "Brejlovci". Klasické "Bangle", které dobře znám z čel různých nákladních vlaků, se tu objevily také, ovšem v atraktivních, zajímavějších verzích. A dokonce i "Ponorky" se tu zastavily...

Neděle 25. 4. 2021

Okolo 10:40 jsem stál připraven s fotoaparátem na našem nádraží a čekal na okamžik, na nějž jsem se již  dlouho těšil. Možnost vyfotit můj oblíbený stroj byla již v sobotu, avšak já jsem místo toho využil služeb jiné "Bardotky", a sice 749 264 národního dopravce, nasazené v čele Sp 1596 Cyklo Brdy do Blatné. Tím mým oblíbeným strojem, nasazeným v čele spoje R 1271 Rakovnický rychlík, je "Bardotka" T478.1006 společnosti KŽC Doprava. Jedná se o šestého vyrobeného zástupce této nádherné lokomotivní řady, pocházejího z ověřovací série, který se od sériových strojů odlišuje zejména zakulacenými hranami charakteristických "prsou Brigitte Bardot", jiným tvarem střechy a hladkými bočnicemi bez prolisů. Odlišností je však více, označení na boku není vyvedeno na tabulce, nýbrž je integrováno do bočnice na skleněné destičce, pod níž se nachází žárovka. Velmi atraktivní je i barevná kombinace, nezměněná od doby, kdy sloužila u ČD. "Bardotka" totiž ke KŽC přišla až v roce 2017, přičemž předtím byla běžně nasazována na rychlíky. Barevná kombinace je tvořena šedým rámem, světle šedými "prsy" a spodní částí bočnic a konečně oranžovo-červenou střechou, horní částí skříně a pluhy. Jak jsem již zmínil, neměla by se tu objevit naposledy. Přesto jsem si nenechal ujít také její odpolední příjezd. 

T478.1006 aneb prototypová "Bardotka" v čele Rakovnického rychlíku. 

Odpolední příjezd spoje R 1270 Rakovnický rychlík. 

Úterý 27. 4. 2021

Dopoledne se toho dne neslo ve znamení naštvání, vzešlého z faktu, že jsem viděl z nádraží odjíždět můj další oblíbený stroj bez toho, abych ho vyfotil. Jednalo se o "Brejlovce" 754 057 z plzeňského depa, který dosud nosí úžasné "bleskové" schéma. Jeho cesta vedla z Plzně do Lužné u Rakovníka, kam vezl rám historického vozu. Naštěstí jsem se dozvěděl, že by se večer měl vracet stejnou cestou, přičemž měl z železničního muzea odvézt "nějaké další vozy". Cestu soupravy jsem od Rakovníka zprostředkovaně sledoval, stejně jako zacházející slunce... Okolo 19:45 se "Brejlovec" v nejkrásnějším možném barevném schématu konečně ukázal a navíc začal po chvíli brzdit. Zůstal stát u odjezdového návěstidla na poslední koleji a já si tak mohl tento nádherný stroj konečně pořádně prohlédnout. Schéma je skutečně navrženo tak, aby maximálně souznělo nejen s celkovým designem lokomotivy, ale také tak, aby k sobě pasovaly jednotlivé barvy schématu. Zaujaly mě však i vozy, vedené "bleskem". Jednalo se totiž o "osmidveřáky" Bai z padesátých let, vyráběné Tatrou Smíchov. Stejně jako "Krátké Hektory" využívají již dlouho přežité Pensylvánské podvozky. Jejich zelený nátěr však zdaleka nedosahoval takové atraktivity, jako nápaditý "blesk". Když po příjezdu osobního vlaku ze směru Beroun odjel, byl jsem rád, že naše nádraží opět navštívil "Brejlovec" v provozním stavu, navíc ještě s logem ČD. 

754 057 v celé své kráse, stojící u odjezdového návěstidla v Roztokách.

Z bočního pohledu nejlépe vynikne krása schématu, jehož charakteristickým prvkem je žlutý "blesk".

Bai 4-3819 alias "Osmidveřák". I díky širokým dveřím mohly být kromě přepravy cestujících v mimořádných situacích využity jako vozy nemocničního vlaku. 

Na poslední fotografii je zachycen odjezd soupravy, provázený mírným oblakem dýmu. 

Pátek 30. 4. 2021

Jako "dárek k čarodějnicím" by se dal označit příjezd vlaku Pn 57105, o němž jsem byl opět s předstihem informován. Výluková činnost vždy přináší výskyt pracovních vlaků, nejinak tomu bylo i v případě výluk, probíhajících na tratích 120 v úseku Rakovník-Kladno a 126 v úseku Rakovník-Domoušice. Do čela soupravy 19 plošinových vozů Xabgs, vyvedených v charakteristické fialové barvě firmy Hrochostroj a naložených pražci, se postavily dva stroje mé oblíbené společnosti KDS-Kladenská dopravní a strojní. Jednalo se o "Bardotku" 751 115 a "Brejlovce" 753 197. Jejich příjezd před třetí hodinou odpolední i následné čekání u odjezdového návěstidla na rakovnickém zhlaví jsem samozřejmě náležitě zdokumentoval. S "Bardotkou" jsem měl tu čest poprvé, velmi mě zaujal její zdařilý nátěr, jak je ostatně u KDS zvykem. Kombinace stříbrné a "jedovatě" zelené, díky níž získala oficiální přezdívku The Green Devil, působí velmi efektivně. Chvíli jsem si však musel zvykat na moderní LED světla a také na stěrače, jejichž tvar je sice totožný s těmi na starších strojích, ovšem v praxi byly nahrazovány jednoduššími (těmi, co má např. T478.1006 KŽC). Ke KDS přišla "Bardotka" od ZSSK Cargo v roce 2015, do provozu však byla uvedena až po dlouhých šesti letech letos v lednu.  "Brejlovec" 753 197 je naopak jedním z nejstarších vozidel firmy-pro Radka Šauera jezdí od roku 2001 a jedná se o první stroj své řady, prodaný soukromníkovi. Za dobu své služby nosil několik laků, v roce 2013 však získal tento unikátní design, postavený na kombinaci stříbrné, hnědé, černé a hlavně efektní tmavě zelené. Nechybí ani pruhovaný pluh, mapa ČR a stylové logo Poldi Kladno. Mým oblíbeným detailem jsou pak podvozky, uložené prostřednictvím závěsek. Oproti "Bardotce" se zeleným logem KDS je "Brejlovec", nosící červeno-černé logo, vlastněn divizí KDS-Kladenská dopravní a strojní, která je součástí firmy IDS Cargo. V srpnu jsem tento stroj fotil v Rakovníku, jednalo se však pouze o zběžnou prohlídku. Nakonec jsem si i tento stroj prohlédl ten den pořádně, ačkoli byl na tomto vlaku řazen až jako druhý. Po půl šesté, tedy za více jak dvě hodiny, se ozvalo charakteristické bublání znovu. Lokomotivní vlak, tvořený oběma stroji, se vracel zpět a opět zastavil v Roztokách. Nejprve před nádražní budovou, po chvíli však přejel k odjezdovému návěstidlu. Mé šotoušské já bylo ten den tedy plně uspokojeno :) 


Pn 57105 přijíždí. V jeho čele se nachází dvě legendy, které díky svému designu nemají obdoby. 

Příjezd šotouši oblíbených lokomotiv, vedoucích plošinové vozy firmy Hrochostroj, považuji za dárek k pálení čarodějnic :) 

LED světla působí na "Bardotce", zvané pro její nátěr The Green Devil, velmi nepatřičně. 


Díky dobrým lidem jsem měl možnost vyfotit unikátní lokomotivy i z jiné perspektivy...

To platí i pro 753 197, která se na fotografii zrovna rozjíždí, jak lze poznat podle drobného oblaku kouře z výfuku. Zelený stroj jsem již fotil v Rakovníku v srpnu minulého roku, ovšem jednalo se jen o krátké setkání. 

Jeho zdařilý lak i zajímavé detaily jsem si mohl prohlédnout ještě jednou a lépe, když se okolo půl šesté vracely obě lokomotivy jako Lv a 753 197 se postavil do jeho čela.  

Přejezd k odjezdovému návěstidlu na berounském zhlaví. 

Neodpustím si přidat ještě jednu fotografii obou lokomotiv po zastavení. "Brejlovec" byl, zřejmě vzhledem k absenci elektrického vytápění, převeden k nákladní divizi KDS, kterou vlastní firma IDS Cargo. 

Na odjezdovém návěstidle svítí "Rychlost 40 km/h a volno" a "Brejlovec" opět vypouští trochu toho kouře na rozjezd. 

Neděle 2. 5. 2021

Okolo čtvrté hodiny jsem zaslechl typický zvuk motoru "Bangle", ovšem o nákladní vlak se nejednalo. U odjezdového návěstidla na rakovnickém zhlaví zastavil Sv 58350, složený z několika historických vozů a jedoucí trasu České Budějovice-Lužná u Rakovníka. Hnací vozidlo však upoutalo mou pozornost snad ještě více, než staré "vagónky". Do čela vlaku se postavila 742 103. Ano, taková obyčejná "Bangle", ačkoli v již ustupujícím unifiku. Při pečlivějším ohledání se však ukázalo, že nenese logo ČD Cargo, nýbrž pouze ČD. Neexistuje snad "profláklejší" vozidlo ČDC než právě modré "Bangle". ČD však disponuje také 15 stroji, které ovšem příliš často nezasahují do provozu a samozřejmě, vzhledem k jejich malému rozšíření, nikdy nedostaly korporátní design Najbrt. 742 103 má navíc status muzejního vozidla, stejně jako ostatní vozy, řazené na tomto vlaku. Jednalo se o velmi starý "Hytlák" a vozy 3. vozové třídy z dávných dob dráhy, doplněné vysokostěnným vozem s plachtou Tams, který převážel motor lokomotivy. Vlak se však stále neměl k odjezdu, ačkoli žádný osobní vlak z opačného směru přijet neměl. V 16:23 se na zhlaví ve směru od Rakovníka objevil opět The Green Devil, tedy "Bardotka" 751 115 KDS. Lokomotivní vlak, tvořený pouze tímto strojem, zastavil na berounském zhlaví na první koleji. Měl jsem tak další možnost si krásný stroj pořádně prohlédnout, a samozřejmě udělat také pár fotek. 

Zdánlivě klasická "Bangle" 742 103 v unifikovaném nátěru je ve skutečnosti muzejním exponátem z CHV Lužná. Její atraktivita spočívá zejména v logu ČD, nacházejícím se na čele. 

Historický "Hytlák". 

Vůz třetí vozové třídy s označením Ce 3-0507. 

Ci 4-2068. Pokud víte něco bližšího o těchto vozech, napište mi prosím do komentářů :) 

Ci 4-0002, opět třetí vozová třída. 

Vysokostěnný vůz Tams se od podobných vozů odlišuje plachtou, kterou je možné zakrýt nákladový prostor vozu. Jeho zátěží byl evidentně motor z lokomotivy. 

Unikátní vlak vyčkával na příjezd jiného zajímavého stroje, kterým byla znovu "Bardotka" 751 115 společnosti KDS. 


Dva pohledy na "zeleného ďábla" na berounském zhlaví roztockého nádraží. 

Středa 5. 5. 2021

Výluková činnost na tratích na Rakovnicku neobohatila provoz na trati 174 pouze zajímavými pracovními vlaky. Zřejmě díky výpadku "Buštěhradky" se po trati 174 realizovala přeprava hnojiv, vyrobených firmou Duslo, sídlící ve slovenské Šaľe a patřící koncernu Agrofert. Do čela uceleného vlaku "kotlů" se postavila "Bangle" 740 883 firmy LTE Logistik a Transport Slovakia, nosící nový a vcelku atraktivní modro-stříbrný nátěr a také LED světla, které k nové tváři stroje dobře pasují.  Zajímavý nákladní vlak dorazil do Roztok v půl osmé ráno, následně se souprava 10 vozů Zas a Zaes, patřících přímo firmě Duslo (SK-DUSLO), rozdělila a pět vozů bylo odstaveno na manipulační kolej ve stanici. Zbylých pět "kotlů" odvezla "Bangle" směrem Rakovník (prý někam k Chrášťanům?). Pro pět odstavených vozů přijel tentýž stroj okolo půl dvanácté. Ani u druhých manévrů jsem samozřejmě nechyběl :) 

Nákladní vlak, který nemá na trati 174 obdoby: "Bangle" 740 883 společnosti LTE Slovakia v čele ucelené soupravy "kotlů" firmy Duslo Šaľa. 

Vůz Zas, patřící firmě Duslo. 

Toto je pro změnu vůz Zaes. 

Posun povolen aneb Prvních pět vozů na cestě na manipulační kolej (první z pohledu fotografa). 

"Bangle" se vrací pro zbylých pět vozů na třetí kolej, přičemž se vrací "motorem napřed".

Již svěšeno. 

Okolo půl dvanácté se "Bangle" vrátila pro zbytek vozů. Fotografie je pořízena z rampy místního "magacínu", nacházející se přímo nad manipulační kolejí. 


Čtvrtek 6. 5. 2021

Za další kvalitní produkt výlukové činnosti bych označil Lv 56091, který dorazil okolo páté hodiny odpolední na roztocké nádraží ze směru Beroun. Tvořily ho opět dva stroje mé oblíbené společnosti KDS-Kladenská dopravní a strojní, tentokrát však nešlo o "Brejlovce" či "Bardotky", nýbrž pro mě poměrně vzácné "Ponorky" řady 730. V atraktivní podobě, jakou jim KDS vtisklo, jsem tyto stroje potkal úplně poprvé. Lokomotivy, určené primárně ke staničnímu posunu se u tehdejších ČSD příliš neprosadily (bylo odebráno pouze 17 kusů) a své místo tak našly mohutné stroje se stísněnou kabinou především v průmyslu a traťovém hospodářství. Radek Šauer získal nejprve stroj 730 625 a později také 730 624, předtím provozovaný firmou Skanska. Druhou jmenovanou "Ponorku" však znám mnohem lépe. Vždy jsem obdivoval zdařilou kombinaci zajímavého odstínu fialové a stříbrné, které od sebe dělí pruhy černé a zelené barvy, fialový je také rám lokomotivy. Nesmí chybět charakteristická tabulku se jménem firmy a mapa ČR s vyznačenou polohou Kladna na kapotě motoru. Druhý stroj čísla 730 625 dlouhou dobu nosil schéma původní Šauerovy firmy, byl jsem tak velmi mile překvapen novým barevným řešením tohoto stroje. Stejně jako v případě své "sestry" sází i 730 625 na převládající fialovou barvu, přičemž je doplněna černými pruhy a žlutou horní částí kabiny a kapot. A ačkoli je stroj provozován firmou KDS, jezdí s logy stavební firmy Hrochostroj (Chládek a Tintěra), tvořenými stylizovaným obrysem hrocha s doširoka otevřenou tlamou. V 17:20 lokomotivní vlak odjel směrem Rakovník. Já jsem však od strojvedoucího vlaku věděl, že by se lokomotivy měly vracet okolo půl deváté zpět v čele vlaku, tvořeného vozy Xabgs a stavebními stroji. 

730 624 a 730 625. Jejich design je skutečně zdařilý, ovšem na to jsme u KDS přece již zvyklí...

Logem firmy Hrochostroj je samozřejmě hroch...



Úterý 11. 5. 2021

Toho dne večer projel Roztokami pracovní vlak, vedený "Banglí" 740 712 společnosti Strabag. O vedení se "dělil" s druhou "Banglí" neznámého čísla. U průjezdu minutu před sedmou hodinou jsem nechyběl. 


Čtvrtek 13. 5. 2021 

Další z firem, zabývajících se opravami železnic, je GJW Praha. Ani jejich lokomotivy tak nechyběly ve "sbírce" strojů, zasahujících díky výlukové činnosti do provozu na trati 174. Během deštivého čtvrtečního odpoledne navštívil Roztoky pracovní vlak, složený z plošinových vozů Res a nízkostěnného vozu Kbkks a vedený "Banglí" 740 561, zvanou "Čičinka". "Bangle" GJW Praha nosí zdařilou žluto-modro-bílou barevnou kombinaci, která je na čelech navíc vylepšena výstražným "maskováním", sestávajícím z výrazných bílých šipek a černo-žluté přední části rámu. Do flotily firmy GJW, jejíž sídlo se mimochodem nachází v Praze-Hloubětíně stylově hned vedle koridorové trati 001, patří kromě "Banlgí" také "Dlouhé Hektory" řady 721.5. Jeden z nich, 721 525, se mi již dříve podařilo zachytit na nádraží v Rakovníku. 

"Bangle" 740 561, kterou její provozovatel, tedy firma GJW Praha, nazývá "Čičinka". 

Stroje firmy GJW Praha nosí originální a zdařilé barevné schéma.  

I tato "Bangle" bohužel nejela "čumákem napřed". 

Nízkostěnný dvounápravový vůz Kbkks, přepravující jakousi stavební mechanizaci. 

"Dlouhý Hektor" 721 525 ve stylovém nátěru firmy GJW Praha jsem zachytil v Rakovníku 19. 4. 2021. 

Pátek 14. 5. 2021

Podivný zvuk zpožděného Os 7708, který dorazil do Roztok z Rakovníka v 10:21, mě vytáhl na nádraží. Bohužel zrovna neprobíhalo žádné křižování, a tak jsem mohl zachytit pouze odjezd vlaku, vedeného Regionovou 814 142. A co že na něm bylo tak zajímavého? Zřejmě díky probíhající výluce na trati 120 převážel spoj směrem do Berouna (a pak zřejmě dále směrem po "hrbaté" až do Kladna) rakovnický vůz 50 54 21-29 335-6 alias Bdtn756, určený jako přípojný k "Hydrám" 854. Pochopitelně v něm nebyla umožněna přeprava cestujících. 

Neobvyklý návštěvník na obvyklém spoji. Přišel jsem však (skoro) pozdě. 

Vůz byl bohužel uzamčen. Cestu po trati 174 bych si v něm rozhodně nenechal ujít. 

Sobota 15. 5. 2021

Na závěr se přesuneme z Roztok do Rakovníka, kde se to v těchto dnech pochopitelně také hemžilo zajímavými stroji. V sobotu ráno jsem se v okresním městě pohyboval, přičemž jsem zjistil, že se na nádraží nachází "Bangle" 742 119. Pod konvenčím označením se totiž skrývá stroj, provozovaný nejprve ČD, později firmou Správa Ústecké dráhy (odtud nápis LD Teplice) a od prosince vlastněný firmou AŽD Praha. Tato "Bangle", o které jsem však převážně slýchal jako o "Kocourovi" (druhá obvyklá přezdívka), získala atraktivní nátěr, kombinující tmavě modrou barvu kapot a kabiny se sytě žlutou barvou podvozků a střechy, rám je vyveden v tmavší šedé. V Rakovníku byla lokomotiva odstavena na druhé koleji vpravo, poblíž nákladové rampy, přičemž stála v čele soupravy, složené z "hytláku" Dak Správy Ústecké dráhy a například vozů Faccs firmy GJW Praha nebo Faccpp firmy Chládek a Tintěra, ložených štěrkem. V době mé návštěvy zároveň probíhala nakládka čtyř vozů Faccpp, náležících podle VKM zřejmě firmě STRABAG Rail, v jejichž čele stála "Bangle" 740 804. Ta náleží firmě slovenské firmě JUSO, která se zabývá pronájmem lokomotiv, a nosí modrý oprýskaný nátěr se žlutým výstražným pruhem. Celá souprava stála během nakládání na první dosti chatrné manipulační koleji. Štěrk se nacházel na hromadách na nákladové rampě vedle budovy rakovnického nádraží, kde jeho navezení způsobilo poškození provizorního skateparku, zbudovaného místní mládeží. 

"Kocour" 742 119 v charakteristickém nátěru AŽD.

"Bangle" 740 804 firmy JUSO, odstavená na první koleji. 

Stylový "hytlák" Dak firmy Správa Ústecké dráhy.

Všudypřítomný štěrk pod sebou "pohřbil" i překážky improvizovaného skateparku.

Faccpp plný štěrku patří firmě Chládek a Tintěra...

...zatímco firma GJW Praha sází na typ Faccs.  

Zajímavých strojů však po trati 174 projelo na jaře 2021 mnohem více. Proto očekávejte další díl. Pokud jste dočetli až sem, chci poděkovat za váš čas a budu velmi rád za reakce dole v komentářích :) Pokud nechcete, aby vám unikl nový článek, staňte se pravidelnými čtenáři blogu Train Photos Czech. Tlačítko "Odebírat" se nachází na panelu vlevo ;) 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Vzali mě! (1)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Jsem průvodčí! (2)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: První rychlík! (5)