TRAŤ 174: Neobvyklé stroje v roce 2020

Bydlím poblíž trati a nádraží. Každý den z okna vidím ruch železnice. Kromě obligátních a u mě neoblíbených motorových jednotek 814, jejichž vznik považuji za největší omyl ČD a které pokrývají celý osobní provoz na trati, o víkendech ve dvojicích a občas doplněny motorovými vozy 810, tu jezdí ještě nákladní vlaky ČD Cargo, vedené lokomotivami 742 a občas také dlouhé vlaky s vápencem. Ty jsou vedeny "Bizony" 753.6 SD-KD, ale vagony jsou s logy ČD Cargo. Poměrně šeď. Dříve tu bylo možné potkat i "Bardotky" na rychlíku Bezdrev, tedy plně dieselovém spoji z Českých Budějovic přes Březnici a Beroun do Rakovníka, Loun a nakonec do Mostu. V době mého dětství byly již "Bardotky" nahrazeny motorovými vozy 842 "Kvatro". Bezdrev bohužel vzal čas a tak tu pravidelně potkávám jen zmíněné žluté obludy a nějaký ten náklad. Občas tu ovšem projede i něco méně vídaného. Na jaře, v létě a na podzim 2020 tu projelo poměrně dost zajímavých strojů, a to i přes koronavirovou pandemii, bořící hromadné akce. Lokálková image tratě spolu s krásnými scenériemi řeky Berounky přímo vybízí k nasazení parních lokomotiv, čemuž nahrává i blízkost muzea v Lužné. Trať má ovšem svůj význam i v nákladní dopravě a taktéž slouží jako zkratka pro pracovní vlaky, jedoucí na výluky. Těch letos nebylo málo. 

Lokomotiva 434.2186 "Čtyřkolák" přijíždí dne 31. 5. 2020 do Roztok u Křivoklátu. 

Lokomotiva přivezla populární Legiovlak, účelem návštěvy bylo natáčení dokumentu o legiích. Moderátorem dokumentu byl Ivan Trojan, který lokomotivou přijel. 

Natáčení se velmi zkomplikovalo, když došlo na lokomotivě k poruše kompresoru. 

Později odpoledne se souprava vrátila ze Zbečna, kam předtím odjela. Zezadu byla přivěšena rudá Bardotka T478.1148 z muzea v Lužné....

...a úplně vzadu můj oblíbený krátký Hektor T435.0145 taktéž z Lužné. Tento má již modernější podvozky. 

Pohled na velmi neobvyklou soupravu zezadu. 

Aby toho tento příjemný den nebylo málo, dorazil ještě Rakovnický rychlík společnosti KŽC tažený Bardotkou T478.2065. Oproti luženskému stroji má k dokonalosti ještě daleko, dokonce prosvítá i původní znak ČD. I tak má své kouzlo. Elegantní vagony Amx/Bmx jsou také velmi pohodlné. 

Rakovnický rychlík jsem fotil i dopoledne 14. 6. 2020. Na záběru přijíždí od Berouna. Jeho trasa vede z Prahy hl.n. přes Beroun a Křivoklát do Rakovníka. Rychlík, projíždějící na trase Beroun-Rakovník většinu stanic, jezdí od 28.3. do 1.11. (letos ale byl zrušen v důsledku pandemie dříve). 

13. 6. se v Roztokách zastavil dlouhý nákladní vlak tažený dvojicí Brejlovců (753 727, ???). Lokomotivy původně vlastněné společností AWT nyní jezdí pro PKP Cargo International, které ostravskou firmu převzalo. 

Od jara do podzimu projížděla z důvodu výluky přes trať Rakovník-Beroun motorová jednotka 628 společnosti GW Train Regio. Tato fotografie pochází z 5. 6. 2020 a byla focena za silného deště. Jednotka 628 343 "Eliška" je rozpoznatelná díky šedivému čelu.

GWTR obsluhuje komfortními německými motoráky rychlík R25 Plzeň-Most a sezónní spěšný vlak Český les, kvůli němuž vlaky projížděly tudy. Fotografie jednotky 628 239 "Janička" pochází z 19. 6. 2020. 

"Janička" zezadu. Jak rád bych tento vlak potkával na naší trati 174 častěji....

Během návštěvy Nižbora 5. 9. 2020 jsem se náhodou ocitl na nádraží při návratu posledního vlaku Český les od Plzně. Během pauzy jsem díky ochotnému strojvůdci měl možnost nakouknout do kabiny stroje 628 214 "Agnes". 


18. 6. 2020 zastavil poblíž rakovnického zhlaví vlak Traťové strojní společnosti, tažený "Banglí" 742 534. Vlak pravděpodobně mířil na nějakou dlouhodobější opravu kolejí, jelikož si kromě nákladních vozů vezl i ubytovací vůz.

Na konci vlaku byla přivěšena tato vybledlejší "Bangle" 742 411. K ní jsem se prošel přes celé nádraží. 

V rámci modernizace žalostného stavu motorových vozidel zakoupily ČD pro provoz v několika krajích moderní polské jednotky PESA Link, pojmenované RegioShark. V Roztokách se zastavil 21. 6. 2020 zřejmě při cestě ze servisu. Bohužel se tu tento elegantní stroj ukazuje zatím pouze při těchto příležitostech. 

1.7. dorazily do Roztok dva poměrně orezlí Hektoři společnosti Junior Market z Uhlířských Janovic. Francouzské vagony byly během dne naloženy dřevem a to pak zřejmě putovalo do Číny. Toto je starší z Hektorů 721 081 v původním exportním zbarvení. K JuMa přišel od ZSSK, loga jsou patrná na přídi. 

Druhý, světle modrý dlouhý Hektor pochází naopak již z jedné z posledních sérií a má číslo 721 549. Je vybaven praktickou tropickou střechou. 

Lokomotivy IDS Cargo nosí unikátní a velmi nápadité nátěry. Výjimkou není ani tato jinak obyčejná "Bangle" 742 522. 

Lokomotiva jela směrem na Beroun. Na snímku ze 17.7.2020 stojí u odjezdového návěstidla před berounským zhlavím. 

Málo vídaná lokomotiva 730, zde 730 618 společnosti TSS Grade, vezla slunečného dne 6. 8. 2020 pracovní vlak někam na trať Rakovník-Most. Kvůli křížení se zastavila i u nás. 
 
Takzvaná "Ponorka" dostala u slovenské firmy zajímavý růžovo-stříbrný nátěr. Většina lokomotiv 730 nebyla vlastněna ČSD, nýbrž Traťovými strojními společnostmi nebo železničním vojskem. 

Svatým grálem a největší raritou pro mě je úlovek ze 7. 8. 2020. Dopoledne zastavil před odjezdovým návěstidlem soupravový vlak tvořený mou oblíbenou "Veselou krávou" 714 214 z rakovnického depa, nějakou RegioNovou a...

...nádhernou "Hydrou" 854 029, pokřtěnou Kristýnka. Dle slov strojvůdce měla unikátní souprava zamířeno do Kladna, musela ale objížďkou kvůli výluce na trati Rakovník-Kladno. "Kráva" se odpoledne z Kladna vracela s jinou "Reginou", už však nezastavila. 

22. 8. odpoledne jsem čekal na nádraží díky echu od známého strojvůdce na "Veselou krávu" 714 214, přivěšenou za RegioNovu. Ta se vypravila jako servisní vlak pro porouchaný vůz 810 570 někam na trať Zadní Třebaň-Lochovice. 

Časně ráno 17. 8. vedla obligátní osobní vlak červená "Hydra" 854 223 Shrek. Vlak nabral kvůli jejím pomalým rozjezdům několik minut zpoždění. Cílem Shreka bylo opět Kladno. 

Stejně jako v červenci Hektory, přijely 23. 8. další francouzské vagony pro dřevo do Číny. Přitaženy však byly dvojicí "Banglí" společnosti RM Lines. 

První červená měla číslo 740 851, zadní v laku společnosti Spedica nosí číslo 740 545. Při focení lokomotiv jsem byl odstřelen posunovačem a skončil ve facebookové skupině Šotohunters. 

Na náklady společnosti SD-KD jsem si již zvykl, ovšem lokomotivní vlak tří spojených "Bizonů" 753.6, jsem kromě 19. 8. již neviděl. 

Tuctovým "Banglím" ČDC konečně jednou sekundoval pořádný stroj. Tím byl 25. 8. můj oblíbený "Brejlovec" ČD Cargo 750 326, který přivezl měřící vůz SŽDC. Povšimněte si podvozku na závěskách. Rekonstruovaných 753 už u ČDC moc nezbývá. 

Díky blízkosti muzea v Lužné se občas projede po trati 174 i nějaký ten muzejní exponát. Větrného 26. 8. 2020 to byl "Dlouhý Hektor" T458.1190 s vagony Bam. 

Neodolal jsem a udělal i fotku z mého oblíbeného pohledu na poslední vagon. 

Chmurný deštivý podvečer 30. 8. alespoň trochu rozbil unikátní soupravový vlak, mířící opět do muzea do Lužné. Vlak tvořil "Brejlovec" 754 031, který je dosud v provozu...

...parní lokomotiva 477 043 "Papoušek", vracející se z nějakých nostalgických jízd...

...a vzadu na postrku luženský "Brejlovec" T478.3101. Podmínky k focení nebyly vskutku ideální. 

Skvělé nebyly ani podmínky k focení dalšího unikátu, který přijel 26. 9. na naše nádraží. Tím byl můj milovaný "Brejlovec" 750 202 společnosti KDS, táhnoucí svatební vlak z Nižbora. Všechny "Brejlovce" KDS jsou lakovány do metalických laků, tento je však podle mne nejzdařilejší. 

27.9. přijel Rakovnický rychlík s obligátní "Bardotou" T478.2065, místo elegantních Bmx však byly nasazeny klasické vozy Y z Budyšína- B a BDs. Typ je dosud nasazovaný Českými drahami.


Ve volební den 3. 10. jsem si všiml zajímavě nalakované "Bangle", projíždějící kolem nádražní budovy. Po příchodu na nádraží jsem doběhl k odjezdovému návěstidlu. Až při odchodu jsem zjistil, co jsem vlastně vyfotil za unikát.

Lokomotiva 744 501 "Motýlek" byla vyrobena roku 1970 jako prototyp k testování nových motorů ČKD a položila tím základ celé řadě 740/742. Unikátní stroj provozovala Škoda Auto a nyní je vlastněn společností Retrolok. 

Komentáře

  1. Ty fotky jsou prima. Čtyřkoláku se pokazil kompresor, byla to jeho 1. akce po znovuzprovoznění, pak měl ještě akci v Praze a konec, reklamace oprav kotle. Ale v současné době by měl už být v pořádku, nicméně corona zhatila všechny akce. Papouch byl asi na Párou Prahou nebo na akci s parníkem, nebyla jsem, tak nevím. Na Legiovlaku jsem byla a točila. No upřímně Regina nic moc, ale já nesnáším Ešusy a jinou podobnou havěť, se soupravami jsem skončila u Panťáků EM 475. A je dobře, že tam nejsou dráty, takhle je to zajímavější.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za info a reakci. Ešus je samozřejmě také šrot (taková regina s dráty-je to všude a za moc to nestojí). Trať 174 má, i přes větší dopravní význam stále kouzlo lokálky a tyto unikátní stroje to jen podporují.

      Vymazat
  2. Pane autore výše uvedeného povídání, bývalo zvykem pojmenovávat Hektory Malý a Velký a ne Krátký a Dlouhý.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Vzali mě! (1)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Jsem průvodčí! (2)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: První rychlík! (5)