ŠOCENÍ: Pardubice hlavní nádraží

Ačkoli jsou mou domovskou stanicí Roztoky u Křivoklátu, z rodinných důvodů trávím dost času i ve východočeských Pardubicích. Město na Labi, vzdálené cca hodinu od Prahy, má velký význam v železniční dopravě. Nachází se tu totiž funkcionalistické hlavní nádraží (toho času v rekonstrukci), které je doslova dopravním uzlem. Pardubicemi prochází 1. tranzitní koridor, konkrétně trať Praha-Česká Třebová, patřící mezi nejvytíženější tratě v ČR. Projíždí tudy všemožné spoje, jedoucí do Brna nebo Ostravy, pak dále do Vídně, Bratislavy nebo Budapešti. Od běžných rychlíků až po vznešené kategorie EC, jako je slavná Hungaria, jedoucí na trase Berlín-Budapešť, a SC, obsluhované rychlými elegantními Pendoliny. Samozřejmostí je hustá nákladní doprava, proto vždy, když se v rozhlase ozve "Po x-té koleji projede vlak. Ustupte od hrany nástupiště.", už se připravuji s fotoaparátem. Takto se mi povedlo zachytit několik zajímavých lokomotiv všemožných cargo dopravců. Na nádraží chodím fotit pro jeho příjemnou atmosféru. Tu mu však možná sebere rekostrukce (hlas pana Knopa v hlášení zřejmě nahradí Andula). Při dalším focení se nejspíše ze strategických důvodů přesunu na koridor. Nejvíce se mi zamlouvá Opočínek. Během tohoto roku jsem vyfotil na nádraží poměrně rozsáhlou sérii fotek vlaků. Toto je její část. 

V Pardubicích jsem fotil již v květnu během koronakrize. 17. 5. jsem zachytil moderní českou lokomotivu 380 "Messerschmitt", původně určenou pro vozbu EC vlaků do Německa rychlostí 200 km/h. Kvůli dlouhému schvalování pro tamější provoz pronajaly ČD lokomotivy Siemens Vectron a třísystémové Škodovky se uchytily zejména na vlacích na jih a východ. Jeden z nich vede lokomotiva 380 019 ke třetímu nástupišti.   

17. 5. se mi dále podařilo zachytit krásnou "Bardotku" 749 039 společnosti AŽD. Lokomotiva jezdila v reklamním polepu propagujícím firmu na zabezpečovací zařízení od roku 2009 a vozila vlaky na trati Zdice-Protivín (Praha-Beroun-Zdice-Protivín-České Budějovice) a později byla odkoupena firmou samotnou. Lokomotiva stála až vzadu na cargo kolejích a nevím, z jakého důvodu se do Pardubic podívala. 

Na stejnosměrných tratích jsou stále hojně zastoupeny lokomotivy 123. Ačkoli se jim přezdívá "Uhelka", tahají všechno možné-od vagónů se dřevem až po vozy s novými Octaviemi. I přes svůj věk (50 let) se do důchodu zatím nechystají. Rozdíl oproti modernější "Hrbatici" spočívá zejména v absenci trvale zatížitelných odporníků, zvenku můžeme pozorovat klecové pantografy. A můžeme tak učinit třeba na stroji 123 023, vyfoceném 17. 5. 2020.

Nejlepší úlovky jsou pro mě náklady. Tím myslím například tento kontejnerový vlak společnosti Metrans, projíždějící podél čtvrtého nástupiště 19. 5. 2020. Vede ho moderní vícesystémová lokomotiva Bombardier TRAXX. V České republice mají označení 386, tato konkrétní 386 015. 

Ačkoli je Siemens Vectron u ČD nasazován spíše na vlaky EC do Berlína a Hamburku, občas je možné  setkat se s ním na méně prestižních spojích. Stalo se tak i 21. 5., když ke třetímu nástupišti přijel Valašský expres tažený Vectronem 193 296 "Maxl". Na boku mají lokomotivy, pronajaté od lokpoolu ELL (proto německé označení), motiv čtyř měst-Prahy, Drážďan, Berlína a Hamburku. 

RegioNova, můj nejneoblíbenější stroj a také největší omyl ČD, je proslavena svým nechutným žlutým lakem reklamní agentury Konting (tzv. oloupaný banán). Díky aktivitě Pardubického kraje však existují i RegioNovy, na které se dá dívat déle než pět sekund. Jednou z nich je jednotka 814 075, stojící u druhého nástupiště dne 23. 7. Ovšem, nenechte se zmást zevnějškem. Jede to pořád strašně. 

Když jsem čekal 26. 7. dopoledne na čtvrtém nástupišti na spoj EC 277 Metropolitan, přemýšlel jsem, zda ho povede nějaký slovenský stroj, nebo lokomotiva 380. A vida, splnilo se obojí. Slovenské "Eso" 362 008...

... přitáhl kromě vlaku i neschopný "Messerschmitt" 380 015. 

Setkání šlechty ČD. Vlevo komfortní souprava Railjet, vedená Taurusem 1216 234 směrem do Pardubic a pak dále do Vídně a vpravo známé Pendolino 682 005, odjíždějící opačným směrem. Setkání se událo také 26. 7.  

Pro komerční spoje jsou Pardubice jen tečkou na mapě, kde se zastavuje a pak se jede dál. Ovšem pár rychlíků tu i začíná. Tím nejbizárnějším je spoj Ještěd, jedoucí do Liberce. V roce 2020 je obsluhují motorové vozy 843 "Apollo" a jízda trvá skoro tři hodiny. Od GVD 2020/2021 bude spoj provozovat Arriva. Na snímku z 2. 8. je zachyceno "Apollo" 843 025 během posunu. Povšimněte si vodního jeřábu mezi kolejemi. 

Za "Apolla" se připojují takovéto minimalistické vagónky. 


Dva pohledy na stále elegantní Pendolino 682 002, obsluhující přestižní spoje SuperCity. 21. 7. se při příjezdu minulo s černou konkurencí. Kombinace stříbrné, žluté a tyrkysové jednotce mimořádně sluší a naživo musím vždycky smeknout, jak esteticky a kvalitně populární stroj vypadá. 


Mezi nejvýkonnější československé lokomotivy patří první dvousystémové stroje Škoda 55E, označené jako lokomotiva 350 a přezdívané "Gorila". Všech 20 strojů (dochovalo se 18) se od začátku nacházelo v depu v Bratislavě, a tak i při dělení ČSD přešly pod ZSSK. Většina dostala korporátní nátěr Blonski, jednu z výjimek však tvoří 350 005, nosící stále upravený modrý kabát z dob po revoluci (vícesystémové lokomotivy byly běžně natírány modrou). Lokomotiva je schopna jet až 160 km/h, což mohla využít až cca 30 let od začátku výroby. Značný věk nic neznamená, je možné se s nimi setkat i na prestižní Hungarii, jak můžeme vidět na snímku z 21. 7. 2020. 

Moderní elektrické lokomotivy Bombardier TRAXX se vyrábí v několikáté generaci již od devadesátých let. U nás si TRAXXy kromě Metransu oblíbil i žlutý hráč a konkurent Českých drah, společnost RegioJet. 4 vícesystémové TRAXXy doplňují flotilu "Peršingů" a pronajatých Vectronů, avšak podle mého skromného názoru se na ně žlutá příliš nehodí. Třetí z TRAXXů přijíždí ke čtvrtému nástupišti 21. 7. 2020. 


Dva pohledy na příjezd mé oblíbené lokomotivy 151 "Krysa". 151 007 vede rychlík Ostravan, na který jsou nasazovány i červené vozy ZSSK. První fotku z 21. 7. mi narušil šotoděda. Na druhé fotce je v celé kráse vidět mohutnost a nadčasový design lokomotivy, jehož hlavními rysy jsou zkosená přední skla a přimhouřená světla. Modernizovaný typ 151 zvládne jet rychlostí 160 km/h, a to i přes zastaralé technické řešení odporové regulace výkonu. 

Klasická nákladní lokomotiva 122 "Uhelka" projíždí podél čtvrtého nástupiště a míjí Ostravan, zachycený při svém příjezdu na minulých fotografiích. 122 021 patří mezi starší stroje, mladší sestra 123 se však příliš neliší. Výroba stejnosměrných lokomotiv započala v roce 1967. Už i k ČD Cargo dorazil příšerný zvyk nahrazovat klasické červené tabulky s číslem čmáranicí na laku. 

V Pardubicích je možno i na cargu občas potkat dieselový stroj, jako například tuto zajímavou "Špagetu" 731 062 z SOKV Ostrava. Vylepšená verze nepříliš úspěšné lokomotivy 730 slouží převážně ke středně těžkému posunu na seřaďovacích nádražích. V Pardubicích byla vyfocena také 21. 7. a bylo to pro mě příjemné zpestření provozu. 

Zajímavou řadou klasických "Peršingů" 163/162 je 9 lokomotiv prvního soukromého provozovatele komerčních rychlíků na českých tratích, společnosti RegioJet. Když společnost vznikala, pro vozbu vlaků byly strategicky (po neúspěších s homologacemi cizích strojů) zvoleny klasické české lokomotivy Škoda 99E. Jednalo se však o stroje ze série, která nebyla odebrána ČD a jejím kupcem se stala italská společnost Ferrovie Nord Milano. Ačkoli se dnes hovoří o jejich přestavbě na "Esa", stále umí polykat jen stejnosměrný proud 3 kV ss a tak vozí vlaky pouze na trase Praha-Ostrava. Přijíždějící 162 117 byla zachycena 21. 7. ze třetího nástupiště. 

"Uhelka" 123 020, zachycená také 21. 7., naštěstí červenou tabulku má. Stojí na prostřední koleji mezi druhým a třetím nástupištěm. Přivezla vlak s novými vozidly Škoda, a jelikož jsou na vagónech vozy Superb a Kodiaq, započala jejich cesta v Kvasinách. Zajímavý je kontrast staré elektrické lokomotivy s klecovým sběračem a moderních automobilů. Za zmínku také stojí fakt, že oba typy strojů nesou jméno Škoda, ačkoli jméno města, stojící za názvem továrny, je jiné. 


Lokomotivu 380 "Messerschmitt" jsem dříve obdivoval jako povedený stroj a důkaz toho, že i Škoda umí vyrobit konkurenceschopný stroj, navíc se zdařilým designem. Postupem času, i pod vlivem různých zvěstí, jsem jí tak vnímat přestal. Lokomotiva vypadá avantgardně jen z pohledu zepředu. Zajímavý je ovšem modrostříbrný lak a vlnitý plech na bocích. ČD už nyní mluví o jejich vyřazení. Fotky jejich služby u ČD tedy možná jednou budou raritou, jako tato z 21. 7., zobrazující lokomotivu 380 007. 

151 019 přijíždějící ke čtvrtému nástupišti od Prahy také 21. 7. je také poslední fotkou z plodného dne 21. 7. Pohled na mohutné "Krysy" se neomrzí. 

Stará a ošuntělá, ale zároveň velmi raritní lokomotiva. "Bobina" 141 018, patřící do první generace elektrických lokomotiv Škoda, náleží soukromé společnosti Junior Market. Ta samá společnost z Uhlířských Janovic přijela k nám do Roztok se dvěma podobně ošuntělými Hektory. Fotografie raritní lokomotivy, stojící až na cargo kolejích, pochází z 23. 7.  



Na zadní hranu čtvrtého nástupiště přijíždí 23. 7. rychlík Svitava, jedoucí na trase Praha Smíchov-Brno. Běžně je obsluhován elektrickými jednotkami InterPanter, tudíž pro fotografa nezajímavý spoj. Pokud se ovšem nedozvíte z rozhlasu, že spoj mimořádně není obsluhován jednotkou, ale klasickou lokomotivou s vagóny. Pak se dá potkat v Pardubicích jinak vzácné "Eso", zde 362 173. 

Podél třetího nástupiště projíždí 23. 7. cargácké "Eso" 363 043 s uzavřenými vagóny. ČD Cargo disponuje "pomalými Esy", které neprošly rekonstrukcí na rychlost 140 km/h a tím i přeznačení na 362. Samotnou kategorii tvoří "pětkové Eso" 363.5, vzniklé přestavbou "Peršingu" na dvousystémovou lokomotivu. 

RegioJet používá k vedení svých "luxusních" vlaků moderní a mnou velmi oblíbené lokomotivy Siemens Vectron. Ty však nevlastní, nýbrž si je pronajímá od lokpoolu ELL. Některé lokomotivy 193 proto zůstávají v charakteristickém zelenočerném zbarvení této společnosti. Kromě toho jezdily u RJ i Vectrony od EP Cargo nebo MRCE. Zelený Vectron přijíždí ke třetímu nástupišti 23. 7. 

Jelikož je fotografií mnoho, očekávejte druhou část. Doufám, že se vám fotografie i popisky líbily. Případné pochvaly, připomínky, urážky (s těmi opatrně) pište dolů do komentářů. A sledujte můj instagram @nadrazni.obrazky

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Vzali mě! (1)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Jsem průvodčí! (2)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Pracovně do své domoviny (6)