REPORTÁŽ: Trutnov 2020-08-10


Hned první den naší rodinné dovolené v Krkonoších jsem se rozhodl využít k návštěvě zajímavého nádraží v Trutnově. Pro šotouše je atraktivní zejména díky absenci elektrické trakce, díky čemuž se zde dají potkat jinde již méně provozované stroje. 

Trutnov hlavní nádraží je konečnou pro pět tratí se stejným počtem nástupišť. Ty jsou tvořeny betonovými bloky s dlažbou na povrchu, což usnadňuje přístup do vlaku (takto jednoduché řešení by velmi pomohlo například nádraží v Rakovníku). Na koncích se postupně svažují, přechod z nástupiště na nástupiště je úrovňový. Ze samotné nádražní budovy dýchá příjemná atmosféra starých časů. Kvality stanice byly oceněny i v soutěži O nejkrásnější nádraží, kde se umístila na prvním místě. Půvabnost místa ještě dokreslují vršky Krkonoš, zvedající se v pozadí. 

Mezi šotouši jsou proslavené trutnovské Brejlovce, nejvíce zastoupena je řada 754. Výroba modernizovaných lokomotiv, kdy modernizace obnášela vedle zvýšení výkonu motoru zejména nahrazení nepříliš spolehlivého parního generátoru PG 500 topným alternátorem pro elektrické vytápění souprav vlaků, probíhala v letech 1975-1980. Předčasné ukončení výroby bylo způsobeno úmyslným založením požáru v závodu ČKD Naftové motory. Stihlo se vyrobit pouhých 86 kusů. Některé stroje dislokované v SÚ Trutnov jsou zajímavé i tím, že dosud nedostaly modrý korporátní nátěr Najbrt a jsou tedy buď v původním laku, nebo na ně byl aplikován zcela originální lak

Druhá dieselová legenda české železnice je motorový vůz 854. Ten vznikl rekonstrukcí z typů 852 a 853, při níž byl nahrazen původní nepříliš spolehlivý motor novým od firmy Caterpillar (3412 E DI-TA). Vozy taktéž dostaly lepší sedačky a elektrické dveře, v kabině strojvůdce byl dosazen nový pult a klimatizace. Já oceňuji "hydru" zejména pro její nadčasový design 60. let. Má zkrátka styl, což není divu. V dobách svého mládí obsluhovaly legendární spoj Vindobona, kde musely nahradit naprosto nádherné jednotky DR VT 18.16 a nutno říci, že ostudu rozhodně v tomto ohledu neudělaly. Bohužel, v současné době mizí z většiny výkonů, největší ranou pro její fanoušky byl nový GVD 2019/2020. Při něm bylo několik "hydrovských" rychlíků, jejichž trasa vedla po neelektrifikovaných tratích, předáno německé firmě Arriva. A tak se na trasách jako Praha-Tanvald, Rakovník-Praha Mas.n. nebo Praha-Příbram-České Budějovice začaly objevovat motorové jednotky 628, převzaté z flotily DB. Na výkonech v okolí Trutnova naštěstí zůstávají. Jistě jsem tam proto nebyl naposledy. 

Ještě nutno podotknout, že jsem se do Trutnova vypravil ze Svobody nad Úpou po legendární trati 045. Na té provozuje osobní dopravu od roku 1997, kdy ČD přestalo tuto trať využívat, soukromý ústecký dopravce GW Train Regio s rekonstruovanými vozy 810 a 816. Hlavová trať má 10 km, maximální rychlost je 60 km/h a vlak prakticky pořád troubí. Na trase se nachází 6 stanic. Zajímavá je budova již zrušeného nádraží v Kalné Vodě. Neprobíhá zde křižování, vlak dojede do Trutnova a zase po nějaké době odjede. 

FOTOGALERIE 

   

Nádraží Svoboda nad Úpou. Nádražní budova se dnes již nepoužívá.

V současné době je nádraží vlakové spojeno s autobusovým. Vlevo pod dřevěnou střechou se nachází nástupiště, vzadu je kolej hlavově zakončena. Nad nádražím "bdí" ve dne v noci Černá hora (1300 m). 

 Už přijíždí vlak. Dnes se svezu vozem 810 543 od GW Train Regio. Jedná se o jeden z původních 
nepříliš upravených vozů ve flotile společnosti. Některé byly zrekonstruovány na řadu 816. 

GW Train sice používá 810 bez větších zásahů, nicméně nová identita vlaku se podepsala zejména na jeho jinak původních sedačkách. Ty jsou čalouněny na pohled i dotek velmi příjemným potahem. 


Interiér byl obohacen i o informační panely s velmi povedenou grafikou. 

Ve stanici Kalná Voda, kde se nyní nachází překladiště, mě zaujal tento elektrický rozvaděč s původními porcelánovými izolátory. 

Dorazili jsme do Trutnova. Byla to první jízda s 810, kterou jsem si vážně užil. A rozhodně to nebylo díky volné Wi-Fi :D 

Okamžitě po vystoupení z vlaku jsem se dal do focení. První mi padla do oka "Hydra" 854 009, pokřtěná Erika. 

Kabina "vzadu" je daleko menší kvůli průchodu do dalších vagonů. Vpředu má strojvůdce k dispozici celou šířku kabiny. 

Trutnovské Brejlovce zastupoval 10.8.2020 stroj 754 042, který je dosud ponechán v původním laku. Ten mu celkem sluší. Brejlovec s rychlíkem R 928 Krakonoš brzy odjede směrem Hradec Králové, kde bude vyměněn za lokomotivu 162 nebo 150. 

"Hydra" je již spojena s vagonem (Bdtn757) a zanedlouho vyjede na Sp do Hradce Králové přes Malé Svatoňovice a Jaroměř. Tento vůz, Erika, má střešní světlomet v modernějším hranatém provedení. RegioNova obsluhuje jeden z osobních vlaků. 

Ještě jednou, ale z jiného úhlu. Povšimněte si opět Černé hory v pozadí. 

Dieselový provoz v krkonošském dopravním uzlu. Dva ze tří strojů jsou dnes již ohrožené druhy. 

Na legendární rychlík Krakonoš bohužel ČD nasazují vagony staršího data výroby, jako například tento vůz 1. a 2. třídy AB349, vyrobený někdy v osmdesátých letech v Budyšíně. 

Vozy z VEB Waggonbau Bautzen mají stále nebezpečné zalamovací dveře. Z tohoto úhlu jsou však velmi půvabné. Vozy jako Bmz nemají tak čistý tvar při pohledu zezadu. 

Překvapení: po odjezdu rychlíku R928 Krakonoš se ukázalo, že na jedné ze zadních kolejí stojí starý Hektor T435.040, táhnoucí populární Legiovlak. Ten jsem shodou okolností fotil před pár měsíci u nás na nádraží. 

Vyobrazený Hektor patří mezi původní sérii T435 (720), nazývanou jako "Krátký Hektor". Rané exempláře dostaly tyto v praxi velmi nepohodlné a tvrdé pensylvánské podvozky. 

Na Hektoru je půvabná jeho "oboustrannost". Na jedné straně ikonický čumák, na straně též velmi zdařile udělaná kabina s ochozem. "Bangle" 742 toto bohužel postrádají. 


Na plošinovém vozu legiovlaku se nachází replika obrněného vozu "Juráš". Ten byl vyroben firmou Austin. 
Nádraží v Trutnově patří mezi nejhezčí v ČR.


Před odjezdem jsem nakoukl otevřeným oknem do kabiny 810 543. Takto vypadá kabina nejrozšířenějšího motorového vozu v ČR. Sedačka rozhodně nepatří k nejpohodlnějším. 

Za chvíli se vydáme zpět, směrem Svoboda nad Úpou. 

Před odjezdem jsem ještě stihl vyfotit Brejlovce 754 076, opět na rychlíku Krakonoš. Tento kus neušel korporátnímu nátěru Najbrt. Nevypadá to tak tragicky, ale k lokomotivě to jednoduše nepatří. Původní provedení s lichoběžníky sedělo daleko více. 


Děkuji vám za pozornost a doufám, že se vám článek i fotografie líbily. Pro více fotografií sledujte můj vláčkařský instagram @nadrazni.obrazky a případné připomínky mi sdělte do komentářů.  


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Vzali mě! (1)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: Jsem průvodčí! (2)

JAK JSEM SE STAL VLAKVEDOUCÍM: První rychlík! (5)